Van harte welkom op het Titus Brandsma College. In deze schoolgids stelt onze school zich aan je voor: je krijgt een beeld van wie wij zijn, wat wij doen en hoe we dat doen. Daarnaast is een schoolgids een bron van praktische informatie. De schoolgids is alleen digitaal beschikbaar, waarbij wij zoveel mogelijk werken met verwijzingen naar documenten die je ook op onze website vindt. Naast deze gids ontvang je ook een papieren informatiekaart, waarop je samengevat de belangrijkste informatie over onze school vindt. Deze informatiekaart ontvang je aan het begin van het schooljaar. Zo kun je antwoord vinden op al jouw vragen over onze school.
Als school willen wij onze leerlingen opleiden tot zelfstandig wereldburger met een diploma. Dit doen wij in een kleinschalige en ondernemende omgeving, waarin wij het belangrijk vinden dat je als leerling gezien wordt.
Wij willen onze leerlingen vanuit eigen interesses uitdagen en vinden nieuwsgierigheid, ondernemendheid en zelfdiscipline hierbij belangrijke vaardigheden.
Als school staan wij samen voor het onderwijs van morgen. Wij hopen dan ook op een prettige samenwerking met ouder(s)/verzorger(s) en wensen alle leerlingen een fijne tijd bij ons op school.
Heidy Breeuwer-van de Zand
Directeur Titus Brandsma College
1_Onze school | 6 |
2_Ons onderwijs | 9 |
3_Begeleiding | 15 |
4_Ouders en school | 19 |
5_Schooltijden en verzuim | 24 |
6_Veiligheid | 26 |
7_Praktisch | 30 |
8_Contact | 33 |
Titus Brandsma College is een kleinschalige en ondernemende school. De kwaliteit van ons onderwijs is hoog. Dat komt doordat we gestructureerd werken en leerlingen uitdagen om elk jaar iets extra’s te doen.
Leerlingen kunnen bij ons terecht voor havo en mavo. Ook hebben we een Wereldklas voor leerlingen die nog niet toe zijn aan het voortgezet onderwijs. We hebben ongeveer 675 leerlingen en 70 personeelsleden.
We zijn een UNESCO-school. Dat betekent dat onze wereld niet ophoudt bij de muren van de school, maar dat we verder kijken. We werken duurzaam en hebben aandacht voor cultuur, gezondheid en milieu. Die thema’s hebben we onder meer verwerkt in onze Wereldvakken.
Het Titus Brandsma College is één van de drie scholen die samen de Arentheem Scholengroep vormen. De Arentheem Scholengroep bereidt leerlingen voor op het vervolgonderwijs of op werk. En op hun wereldburgerschap. Dat doen we met goed, eigentijds onderwijs vanuit een algemeen christelijke basis.
De lat ligt hoog bij de Arentheem Scholengroep. Het onderwijs op onze scholen is al van hoog niveau en de komende jaren gaan we nog een stap verder. Daarbij is het leren van onze leerlingen ons uitgangspunt. Ons doel is dat zij eigenaar worden van hun leerproces. Dat ze zelf hun persoonlijke studiedoelen bepalen. En op basis daarvan bewust verdiepende of verbredende programma's kiezen. Wij coachen hen daarbij, zodat ze realiseren wat ze zich hebben voorgenomen - en meer dan dat. In ons Schoolplan lees je meer over onze ambities, hoe we die waar willen maken en wat de concrete resultaten zijn.
Samen met de andere scholen in en om Arnhem is de Arentheem Scholengroep onderdeel van het Samenwerkingsverband swv2506. We overleggen en stemmen activiteiten op elkaar af. Zo willen we het voor iedere leerling mogelijk maken om een diploma te halen dat past bij zijn niveau en mogelijkheden.
Leerlingen staan centraal op onze school. Daarom nemen we hun mening ook serieus. Bijvoorbeeld via de leerlingenraad. De leerlingenraad gaat in gesprek met de schoolleiding, geeft advies over voorzieningen op school, werkt mee aan sfeer en veiligheid en helpt de school het onderwijs voortdurend te verbeteren. De leerlingenraad overlegt regelmatig met de directeur. Als leerlingen interesse hebben, kunnen ze zich aanmelden voor deze leerlingenraad.
Ook is er een leerlingenstatuut opgesteld. Hierin staan alle rechten, plichten en afspraken die voor onze leerlingen op school gelden.
Op de scholen van de Arentheem Scholengroep wordt vanuit onze (interconfessionele) identiteit aandacht besteed aan religieuze feesten, zoals Kerst en Pasen. We verwachten van al onze leerlingen dat zij deelnemen aan vieringen en andere activiteiten die rondom deze feesten worden georganiseerd.
We bieden leerlingen optimale mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen en te ontdekken welk niveau het beste bij hen past. We willen dat leerlingen zich ontwikkelen tot zelfstandige en verantwoordelijke mensen. Het onderwijs op onze school leidt tot ‘meer dan een diploma’. We willen leerlingen helpen bij het maken van keuzes en bij het leren plannen, samenwerken en presenteren.
Onze school biedt de volgende opleidingen: havo, zesjarige havo, mavo en de Wereldklas.
De havo bereidt leerlingen in vijf jaar voor op een vervolgopleiding aan het hbo of vwo. We bieden de profielen Economie & Maatschappij en Cultuur & Maatschappij. Leerlingen gaan hard aan het werk met school én zichzelf. Eén dag in de week krijgen ze op een andere manier onderwijs. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze samen met anderen aan projecten werken. Voor de profielen Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek stappen leerlingen na leerjaar 3 over naar het Thomas a Kempis College.
De mavo bereidt leerlingen in vier jaar voor op een vervolgopleiding op de havo of het mbo. Vanaf leerjaar 3 kiezen leerlingen een vakkenpakket dat valt binnen één (of meerdere) van de profielen Economie, Zorg & Welzijn, Techniek en Landbouw. Voor een goede voorbereiding op het mbo of de havo doorlopen leerlingen naast de gewone vakken en de voorbereiding op het diploma ook een extra leerroute. Zij kunnen daarbij, passend bij hun interesse en ambitie, kiezen uit Design & Products, Business & Language of De Zesjarige havo.
In 80% van de tijd werken leerlingen aan de reguliere schoolvakken. In 20% van de tijd, gedurende één dag in de week, aan uitdagende projecten binnen de gekozen route. We noemen dit dan ook de 20-dag, waarop ondernemendheid en zelfstandigheid een belangrijke rol spelen.
Leerlingen die nog niet toe zijn aan het voortgezet onderwijs, kunnen bij ons terecht voor een tussenjaar, de zogenaamde Wereldklas. Daarin besteden we veel aandacht aan taal en rekenen. Daarnaast wordt flink gewerkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Elke leerling stelt een persoonlijk doel. En dat weten de meesten te behalen! Voor de Wereldklas is er een aparte schoolgids, waarin je alles over dit tussenjaar kunt lezen.
Leerlingen hoeven bij ons niet meteen een opleiding te kiezen. We geven hen de kans te groeien en halen eruit wat erin zit. Alle brugklassen hebben bij ons bijvoorbeeld een eigen lokaal. De leraren komen dus naar de leerling toe, in plaats van andersom. Dat maakt wennen aan een nieuwe school makkelijker.
Het eerste jaar zitten leerlingen in een brugklas mavo-havo of havo. Ze kunnen op verschillende momenten wisselen van niveau, zonder dat ze naar een andere klas hoeven. In het tweede leerjaar komen ze in een mavo-klas, een havo-klas of in een mavo-havo-klas. Nog steeds kunnen ze wisselen van niveau. Pas na twee jaar stellen we definitief vast op welk niveau ze verder gaan. Ongeacht de klas waarin de leerlingen zitten, krijgen ze les en toetsen op hun eigen niveau.
Het Titus Brandsma College is een UNESCO-profielschool. Daar zijn er maar vierentwintig van in heel Nederland. Een UNESCO-school besteedt extra aandacht aan vrede en mensenrechten, intercultureel leren, duurzaamheid en wereldburgerschap. Wij richten ons vooral op milieu, gezondheid (en sport) en cultuur.
Die thema’s zijn terug te zien in onze Wereldvakken: Science, Sport, Digi-Media en Theater. Voor deze vakken gaan leerlingen ook de buitenwereld in. Na een korte kennismaking met elk vak in de eerste weken van het schooljaar, kiest de leerling een Wereldvak voor de komende twee jaar. Dit is dus een extra vak dat aansluit bij de interesses en talenten van de leerling. De leerlingen die havo doen, volgen het Wereldvak EXSPO (Expressie & Sport).
Alle leerlingen van het Titus Brandsma College lopen in hun schoolloopbaan minimaal 30 uur maatschappelijke stage. Ze doen dan vrijwilligerswerk buiten de school. Ze kunnen bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen in een zorginstelling, buurtactiviteiten organiseren of een leesgroepje begeleiden op hun oude basisschool. Zo maken ze actief kennis met verschillende kanten van de samenleving. Bovendien leren de leerlingen zo dat het normaal is dat je iets voor een ander doet.
Bij ons krijgen leerlingen proefwerken en overhoringen. Proefwerken zijn toetsen over een van tevoren opgegeven hoeveelheid leerstof. Mondelinge of schriftelijke overhoringen kondigen we meestal niet van tevoren aan. Je leest alles over toetsen in het leerlingenstatuut en ons determinatiebeleid.
De PTA's zijn hier te vinden: PTA MAVO 3, PTA MAVO 4, PTA HAVO 4 en PTA HAVO 5. Meer informatie over de examens staat in het examenreglement vmbo en examenreglement havo.
We maken onze resultaten en schoolprestaties inzichtelijk via scholenopdekaart.nl. Via scholenopdekaart.nl/Titus kom je direct bij de resultaten van het Titus Brandsma College uit.
Het studiecentrum is in twee ruimtes verdeeld (de stiltewerkruimte en de groepswerkruimte) met een glazen schuifwand ertussen. In het studiecentrum hebben leerlingen geen telefoons. Deze liggen in hun kluisjes of worden door de leerlingen in de daarvoor beschikbare telefoontas gedaan. In de stiltewerkruimte kan een leerling gedurende de dag alleen of in tweetallen (fluister)stil werken aan huiswerk(opdrachten) of het leren van een toets. Er is een begeleider aanwezig voor niet-vakinhoudelijke vragen van leerlingen. Leerlingen geven bij binnenkomst in de stiltewerkruimte bij de begeleider aan waar ze aan gaan werken.
In de groepswerkruimte vinden de studiecentrumuren plaats die bij de onderbouw op het lesrooster staan. De bovenbouw heeft in de periodes dat er aan het profielwerkstuk moet worden gewerkt ook een studiecentrumuur. Tijdens het lesuur studiecentrum kunnen de leerling individueel of in groepjes van maximaal zes leerlingen op fluistertoon werken aan samenwerkingsopdrachten, praktijkopdrachten, leren voor een SO of proefwerk of huiswerk maken. Er is een begeleider aanwezig voor niet-vakinhoudelijke vragen van leerlingen. Leerlingen geven bij binnenkomst in deze werkruimte bij de begeleider aan waar ze aan gaan werken. Wanneer er geen studiecentrumuren zijn, kunnen leerlingen en docenten facultatief gebruik maken van de groepswerkruimte.
We willen onze leerlingen goed kennen. En leerlingen moeten weten bij wie zij terecht kunnen. Daarom werken we in teams van docenten en onderwijsondersteuners. Ieder team heeft een groep leerlingen onder zijn hoede en wordt geleid door een afdelingsleider. De directeur is verantwoordelijk voor de totale schoolorganisatie.
De begeleiding begint in de les, bij de vakdocent. Verder heeft elke klas een mentor: een docent met speciale zorg en aandacht voor die klas. De mentor is ook de eerste contactpersoon voor ouder(s)/verzorger(s). De afdelingsleider is na de mentor het aanspreekpunt voor bijna alle schoolzaken.
Als een leerling studieproblemen heeft, kan hij/zij hulp krijgen bij 'leren leren' of plannen en organiseren. Verder biedt de school steunlessen, maatwerkuren en extra huiswerkbegeleiding voor leerlingen die dat nodig hebben.
Mentoren en decanen helpen leerlingen om een keuze te maken voor een bepaalde
richting of opleiding. Ook begeleiden ze leerlingen bij de voorbereiding op het examen en het traject daarna.
We bieden verschillende trainingen aan op het gebied van sociale vaardigheden, faalangstreductie, het examen en motivatie.
Soms hebben leerlingen behoefte aan extra begeleiding. Bijvoorbeeld door de schoolmaatschappelijk werker, begeleider vanuit het PlusPunt of de orthopedagoog. Ook kan een leerling ondersteuning krijgen op het gebied van dyslexie. De aanvraag hiervoor verloopt altijd via de mentor. Deze schakelt de ondersteuningscoördinator in. De ondersteuningscoördinator coördineert de zorg voor leerlingen met problemen.
Er zijn twee dyslexiespecialisten: Jacqueline Kips en Josien Versteegen. Josien Versteegen houdt zich vooral bezig met de “technische” kant en de facilitering van hulpmiddelen terwijl Jacqueline Kips instructie geeft en bijhoudt welke leerlingen met dyslexie steun nodig hebben. Ook doet zij pre-screening. Je leest hier meer over in dyslexie op Titus.
Op school werken mensen van Scala. Dit zijn schoolmaatschappelijk werkers, orthopedagogen, logopedisten en ambulant begeleiders. Scala geeft begeleiding en ondersteuning bij problemen waar de mentor alleen niet uit komt. Dit kunnen leerproblemen zijn, maar ook problemen op sociaal-emotioneel gebied. Bovendien doet Scala onderzoek als daar behoefte aan is. Zo test ze sommige leerlingen op dyslexie en geeft ze dyslexieverklaringen af.
Het ondersteuningsadviesteam (OAT) bespreekt leerlingen die in aanmerking komen voor een hulpverleningstraject. In het OAT zitten de orthopedagoog, de ondersteuningscoördinator, de schoolmaatschappelijk werker en de directeur. Deze groep mensen wordt aangevuld met externe deskundigen vanuit de jeugdhulpverlening (zoals Pactum, Rijnside en Jeugdbescherming Gelderland), de leerplichtambtenaar, de gebiedsagent en de jeugdverpleegkundige. We stellen ouder(s)/verzorger(s) vooraf op de hoogte als hun kind besproken wordt in het OAT.
Volgens de Wet passend onderwijs moeten schoolbesturen iedere leerling die extra ondersteuning nodig heeft een passende onderwijsplek bieden. Dit kan op de eigen school of, als de leerling daar beter op zijn plaats is, op een andere school. Om de diversiteit van de zorg in kaart te brengen heeft het Titus Brandsma College een schoolondersteuningsprofiel opgesteld. Dat profiel maakt duidelijk welke ondersteuning de school biedt. De MR heeft een positief advies over dit profiel uitgebracht.
Binnen de Arentheem Scholengroep hebben we afspraken gemaakt over de plaatsing en begeleiding van leerlingen met een beperking. We willen zo veel mogelijk tegemoetkomen aan de wens van ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen om deel te nemen aan het reguliere onderwijs. We handelen naar de mogelijkheden die wij hebben op het gebied van voorzieningen en begeleiding. Ook voor kinderen met een lichamelijke beperking is het Titus Brandsma College als school geschikt. Voor meer informatie hierover kun je contact opnemen met de ondersteuningscoördinatoren: m.nijland@titusbrandsma-velp.nl of m.vanveldhuizen@titusbrandsma-velp.nl
We vinden het belangrijk dat we goed en regelmatig contact met ouder(s)/verzorger(s) hebben. Samen zijn we immers verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het kind. En samen kunnen we de beste resultaten halen. Daarom nemen we bijvoorbeeld contact met ouder(s)/verzorger(s) op zodra het gedrag of de motivatie van hun kind daartoe aanleiding geeft. En natuurlijk hopen we dat ouder(s)/verzorger(s) bij problemen zelf contact opnemen met school.
Om de twee weken ontvangen ouder(s)/verzorger(s) het Wereldnieuws, onze nieuwsbrief met informatie over het reilen en zeilen op het Titus Brandsma College. Via Magister of via de Magister-app kunnen ouder(s)/verzorger(s) op elk gewenst moment de cijfers en absentie van hun kind inzien. Via Instagram, Facebook en Twitter kunnen zij volgen waar de school zich mee bezighoudt.
Onze leerlingen krijgen vier maal per jaar een cijferrapport. We houden inloopavonden naar aanleiding van de rapporten, zodat onze leerlingen en hun ouder(s)/verzorger(s) met ons kunnen praten over hun resultaten en ontwikkeling.
Zes keer per jaar komt de ouderraad bijeen om te praten over onderwerpen als schoolbeleid, feesten en kampen. De ouderraad heeft een adviserende rol en wij nemen het advies van de raad serieus. Daarom schuift de directie aan bij de vergaderingen. De ouderraad heeft momenteel vijf leden. Wil je zitting nemen in de raad of heb je vragen? Mail dan naar ouderraad@titusbrandsma-velp.nl.
We vinden de mening van ouder(s)/verzorger(s) belangrijk. Daarom houden we eens per twee jaar een onderzoek onder deze groep. In een ouderenquête vragen we dan bijvoorbeeld hoe tevreden ouder(s)/verzorger(s) zijn en hoe zij denken over de veiligheid op onze school. Zo kunnen we ook echt blijven werken aan verbetering.
Ouderbijdrage
De ouderbijdrage is bedoeld voor de bekostiging van activiteiten die niet tot het gewone lesprogramma behoren. Bijvoorbeeld voor een culturele activiteit of andere zaken die te maken hebben met het profiel van de school. Ook de kosten voor bijeenkomsten met ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen, introductieactiviteiten, examens en diplomeringsbijeenkomsten vallen hieronder. Wij vragen ouder(s)/verzorger(s) hiervoor om een vrijwillige bijdrage van € 45,- per kind.
Excursies en reizen
Wij informeren ouder(s)/verzorger(s) tijdig over de kosten voor excursies en reizen in een schooljaar die buiten het voorgeschreven onderwijsprogramma vallen. Zij kunnen zelf bepalen of ze hun kind hieraan laten deelnemen. Er worden excursies en reizen georganiseerd in verschillende prijsklassen. Wij bieden altijd een alternatief waarvoor geen kosten in rekening worden gebracht. Besluit je om je kind deel te laten nemen aan een excursie of reis, dan betaal je de bijdrage altijd ruim voor aanvang. Als je kind om financiële redenen niet kan deelnemen aan een excursie, kan je bij je gemeente of Stichting Leergeld informeren naar inkomensondersteunende regelingen.
Kosten voor materialen
Naast de vrijwillige ouderbijdrage en de kosten voor excursies, vragen we een bedrag voor zaken als gebruik atlassen, woordenboeken, software en gymshirts. Dit zijn zaken waarvoor we als school geen geld van de overheid ontvangen. Deze schoolkosten zijn verplicht. Een specificatie van de volledige schoolkosten per leerjaar vind je hier: specificatie schoolkosten.
Betalen via WIS Collect
Voor een veilige inning en verwerking van alle betalingen aan de school zijn wij een samenwerking aangegaan met WIS Collect. We vragen u om al uw betalingen te doen via WIS Collect. Meer informatie hierover ontvangt u zodra de facturen klaar staan.
De levering van boeken en (digitale) leermiddelen verloopt via Van Dijk. Ouder(s)/verzorger(s) ontvangen hierover bericht voor de zomervakantie en plaatsen de bestelling zelf. De boeken worden thuisbezorgd.
De school heeft een verzekeringspakket afgesloten dat bestaat uit een ongevallenverzekering, een aansprakelijkheidsverzekering en een doorlopende reisverzekering. Dit betreft in alle gevallen een aanvullende verzekering. De kosten voor dit pakket zijn opgenomen in de schoolkosten. Als je de schoolkosten niet betaalt, kun je geen aanspraak maken op deze aanvullende verzekering. In geval van schade dient eerst de eigen verzekering van de betrokkene te worden aangeschreven. Als deze niet tot uitkering overgaat, treedt de schoolverzekering (aanvullend) op. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de leerlingenadministratie.
Het kan gebeuren dat je ontevreden bent over iets op onze school. Het is prettig als je hierover contact opneemt met de mentor, afdelingsleider of directeur. We kunnen dan samen een oplossing vinden. Komen we er niet uit? Dan kun je altijd een klacht indienen. Hiervoor is een klachtenregeling beschikbaar.
De lessen op het Titus Brandsma College duren 60 minuten. In de lessentabel onderbouw en in de lessentabel bovenbouw zie je hoeveel lessen er per vak of leergebied staan ingeroosterd.
De overheid stelt terecht dat scholen de vastgestelde onderwijstijd moeten realiseren. Wij nemen meer onderwijstijd op in de planning dan de overheid ons voorschrijft. Zo zorgen we ervoor dat we lesuitval door bijvoorbeeld vergaderingen compenseren. Bij ziekte of calamiteiten is er vervanging. Soms zijn er in plaats van lessen andere leeractiviteiten.
Het vakantierooster en de vrije dagen vind je op www.titusbrandsma-velp.nl.
Buiten de vastgestelde vrije dagen kunnen leerlingen geen verlof krijgen. Dat staat in de Leerplichtwet. Leerlingen moeten de school bezoeken als er volgens hun rooster onderwijs wordt gegeven en mogen dus nooit zomaar van school wegblijven. Ouder(s)/verzorger(s) zijn hiervoor verantwoordelijk. In uitzonderlijke gevallen kan bijzonder verlof worden verleend voor een of meer vrije dagen. Daarvoor moeten ouder(s)/verzorger(s) vooraf schriftelijk toestemming vragen via dit formulier: aanvraagformulier bijzonder verlof.
Het komt voor dat leerlingen niet aanwezig zijn. Hoe we hiermee omgaan staat in ons verzuimbeleid. De strekking daarvan is dat wij ongeoorloofd verzuim melden bij de leerplichtambtenaar.
Het is belangrijk dat leerlingen zich bij ons op school thuis en veilig voelen. Dat betekent iets voor hoe we met elkaar omgaan.
Hoe we de veiligheid op school organiseren, lees je in ons Schoolveiligheidsplan. In ieder geval zijn respect, veiligheid en vertrouwen zichtbaar en voelbaar in onze dagelijkse omgang. Ook in de manier waarop we de school georganiseerd hebben, richten we ons op veiligheid en een vertrouwd gevoel. Zo werken we in herkenbare kleine eenheden: als één team. Docenten kennen leerlingen. Leerlingen weten bij wie zij moeten zijn met hun vragen. Daarnaast hebben we regelmatig contact met de gebiedsagent. Aan het begin van het schooljaar stellen we de gebiedsagent aan de leerlingen voor. En is er op school een veiligheidsmedewerker. Deze betrekken wij bij alle zaken waar sprake is van een vermoeden van strafbare feiten en bij zaken waar leerlingen of medewerkers zich niet veilig voelen.
Pesten tolereren we niet. Daarom gebruiken we een anti-pestprotocol. Hierin staat duidelijk wat we doen bij pesten en hoe we het pesten zoveel mogelijk voorkomen. Op schoolniveau is de directeur als anti-pestcoördinator verantwoordelijk voor de uitvoering van het anti-pestbeleid. Ook kunnen zowel leerlingen als ouder(s)/verzorger(s) een beroep doen op een vertrouwenspersoon. Het aanspreekpunt bij pesten is de afdelingsleider onderbouw. Daarnaast coördineert deze persoon het anti-pestprotocol en behartigt hij of zij de belangen in het kader van pesten.
Er zijn twee vertrouwenspersonen: de heer Storkhorst en mevrouw Van Suylekom. Bij hen kunnen leerlingen terecht met een klacht over seksueel misbruik, geweld of discriminatie. De vertrouwenspersoon helpt en kan de leerling verwijzen naar hulpverlening in of buiten de school. Als een leerling melding maakt van seksueel misbruik, is de vertrouwenspersoon wettelijk verplicht dit officieel te melden bij de centrale directie. De externe vertrouwenspersoon is Chiene Hulst.
Tijdens schoolactiviteiten worden soms foto’s of video-opnamen gemaakt. Daarbij kan het gaan om ‘lossere’ activiteiten als werkweken, schoolfeesten of sportdagen, maar ook om lessituaties, excursies en projecten. Deze foto’s geven vaak een goede indruk van de sfeer en de activiteiten van de school en daarom willen wij ze graag gebruiken op de website en de sociale media. Daarnaast worden er ook foto’s of video-opnamen gemaakt die we willen publiceren in bijvoorbeeld de nieuwsbrieven van de school voor de ouder(s)/verzorger(s), de Schoolkeuzegids Arnhem, brochures of andere publicaties. De publicatie van deze beelden valt onder de nieuwe Europese privacywet. Daarvoor moeten wij van tevoren toestemming aan de ouder(s)/verzorger(s) vragen of aan de leerling als hij of zij 16 jaar of ouder is. Wij versturen aan het begin van het schooljaar formulieren waarin ouder(s)/verzorger(s) of leerlingen kunnen aangeven of zij hiervoor toestemming geven. Zonder schriftelijke toestemming mogen wij de beelden niet gebruiken. De toestemming kan op elk moment ook weer ingetrokken worden. Ander beeldmateriaal dat wij verzamelen is: fotoseries die gemaakt zijn op bijvoorbeeld de diploma-uitreiking. Deze worden altijd afgeschermd geplaatst. Een bijzondere categorie zijn opnamen die in het kader van professionalisering van docenten worden gemaakt tijdens lessituaties. Deze worden uitsluitend gebruikt voor nabespreking met de docent en daarna vernietigd. Voor al deze soorten beeldmateriaal kun je op het formulier aangeven of je toestemming geeft voor publicatie of het beschikbaar stellen hiervan.
Leerlingen kunnen op school internet en andere digitale media gebruiken. Om misbruik hiervan tegen te gaan, is een ICT-gedragscode en een protocol sociale media. Bij overtreding kunnen disciplinaire maatregelen worden getroffen. Deze maatregelen zijn afhankelijk van de ernst van de overtreding. Hieronder vallen onder andere een waarschuwing, het maken van strafwerk, een interne schorsing, definitieve verwijdering van school en het vergoeden van de schade/kosten.
Als school vinden wij een veilige schoolomgeving belangrijk. Wij zijn van mening dat je een veilige schoolomgeving samen maakt en hier samen de verantwoordelijkheid voor draagt. We mogen samen trots zijn op een schone en veilige school. Om die reden hebben wij het programma Schoolsteward: tweede -en vierdejaars leerlingen surveilleren in de pauze in de aula, in de gangen en op het schoolplein. Ze spreken waar nodig andere leerlingen aan op hun gedrag. Deze benadering gebeurt vanuit het principe van gelijkwaardigheid en de toon is positief. Stewards zijn dus geen strenge beveiligers of ‘boemannen’, maar eerder een soort gastheer of gastvrouw van de school. Alle leerlingen van onze school volgen een training over betekenis en uitvoering van het programma Schoolsteward. Het programma helpt ons om onze leerlingen echt de verantwoordelijkheid te geven. Dat vinden wij belangrijk en daarom is dit opgenomen als verplicht onderdeel.
Praktische informatie over de dagelijkse gang van zaken staat op de informatiekaart. De schoolregels zij hier uitgebreider in te zien.
Voor elke leerling is er een kluisje. De huur van dit kluisje is € 10,- per jaar. Verliest de leerling de sleutel? Dan kost een vervangend exemplaar € 10,-. Jaarlijks kunnen kluisjes preventief gecontroleerd worden. Bij het vermoeden van diefstal of andere verdachte zaken mag de schoolleiding in aanwezigheid van een getuige de kluisjes openen.
Leerlingen kunnen ook gebruikmaken van de kapstokken. Het is volledig op eigen risico om jassen of persoonlijke voorwerpen aan de beschikbare haken op te hangen. Het is dus verstandig geen dure dingen mee naar school te nemen. De school is niet aansprakelijk voor vermissing of beschadiging van eigendommen.
Wij zijn een rookvrije school. Roken is dus verboden op het schoolterrein. Leerlingen mogen het schoolterrein niet verlaten en daarbuiten dus ook niet roken. Medewerkers mogen niet in het zicht van de leerlingen, dus ook niet vlakbij de school, roken. Dit om het goede voorbeeld te geven. Ook ouder(s)/verzorger(s) vragen wij dringend om niet op het schoolterrein of voor de ingang van de school te roken.
In de aula kunnen leerlingen eten en drinken uit de automaten kopen. In de pauzes is het winkeltje geopend voor de verkoop van melkproducten en een vers gemaakt gezond broodje. We hebben een gezonde kantine.
Gevonden voorwerpen kunnen leerlingen inleveren bij de conciërge. Zijn leerlingen iets kwijt, dan kunnen ze daar terecht.
Alle leerlingen ontvangen een schoolpas. Hiermee kunnen leerlingen op school printen en kopiëren. Hier lees je hoe je het saldo opwaardeert. Tegoeden die op de pas staan worden bij beëindiging van de opleiding niet terugbetaald.
Leerlingen die (tijdelijk) slecht ter been zijn, kunnen een liftsleutel krijgen. Hiervoor moet een borg van € 12,- worden betaald.
Schoolpersoneel krijgt regelmatig te maken met leerlingen die aangeven klachten te hebben over hun gezondheid. Een personeelslid van de school is niet deskundig om een diagnose te stellen. Een enkele keer verzoeken ouder(s)/verzorger(s) ons schoolpersoneel om door een arts voorgeschreven medicijnen toe te dienen of een medische handeling te verrichten.
Aangezien het schoolpersoneel zich dan begeeft op een terrein waarvoor zij niet gekwalificeerd is en niet over de vereiste bekwaamheid beschikt, kan de school deze verantwoordelijkheid niet aanvaarden. Ouder(s)/verzorger(s) en kinderen zijn altijd zelf verantwoordelijk voor het (tijdig) toedienen van medicatie. Dit neemt uiteraard niet weg dat personeelsleden handelend optreden in noodsituaties. Daarvoor zijn op elke school bedrijfshulpverleners aanwezig en is een aantal EHBO'ers opgeleid.
Telefonisch contact
Wil je telefonisch contact met een van onze docenten of andere medewerkers? Onze school is bereikbaar via (026) 363 38 36. Als het mogelijk is, verbinden wij je meteen door. Zo niet, dan word je zo snel mogelijk teruggebeld. Wij zijn telefonisch bereikbaar van 08.00 tot 16.30 uur.
Reigerstraat 25
6883 ER Velp
algemeen@titusbrandsma-velp.nl
www.titusbrandsma-velp.nl
Instagram
Facebook
Twitter
Directeur
Mevrouw Heidy Breeuwer-van de Zand
Afdelingsleiders
De heer Ruud de Lugt, afdelingsleider onderbouw mavo & Wereldklas
r.delugt@titusbrandsma-velp.nl
Mevrouw Inge Geurts, afdelingsleider bovenbouw mavo
i.geurts@titusbrandsma-velp.nl
Mevrouw Miranda Phoelich, afdelingsleider havo
m.phoelich@titusbrandsma-velp.nl
Intaker Wereldklas
De heer Björn Stoer, wereldklas@titusbrandsma-velp.nl
Contactpersonen ongewenst gedrag
De heer Sjors Storkhorst, s.storkhorst@titusbrandsma-velp.nl
Mevrouw Marie-Louise van Suylekom, m.vansuylekom@titusbrandsma-velp.nl
Ondersteuningscoördinator
Mevrouw Marianne Nijland, m.nijland@titusbrandsma-velp.nl
Mevrouw Marjolein van Veldhuizen, m.vanveldhuizen@titusbrandsma-velp.nl
Postbus 78, 6710 BB Ede
Thomas a Kempis College
Thomas a Kempislaan 25
6822 LR Arnhem
T (026) 445 24 47
Leerpark Arnhem
IJssellaan 89
6826 DW Arnhem
T (026) 362 91 52
Inspectie van het Onderwijs
T 1400
E info@owinsp.nl
www.onderwijsinspectie.nl
Meldpunt vertrouwensinspecteurs
T (0900) 1112 3 111
Medezeggenschapsraad Arentheem Scholengroep
T.a.v. de secretaris, Postbus 2019, 6802 CA Arnhem
T (026) 443 21 13
Personeelsvertegenwoordiger vanuit Titus Brandsma College
De heer Elbert Vroegindeweij en de heer Marc Kingma
Oudervertegenwoordiger vanuit Titus Brandsma College
Volgt
Leerlingvertegenwoordiger vanuit Titus Brandsma College
Volgt