Thomas a Kempis College Arnhem schoolgids 2025/2026 versie 01 augustus 2025, instemming Medezeggenschapsraad 22 september 2025
Leuk dat je onze schoolgids bekijkt. Hierin lees je wie we zijn, wat we belangrijk vinden en hoe we het leren op school aanpakken. Ook vind je allerlei praktische informatie voor leerlingen en ouders. Onze schoolgids is alleen digitaal beschikbaar. In de gids verwijzen we naar documenten op de website. Er is ook een papieren informatiekaart met een samenvatting van de belangrijkste informatie. Die krijgen de leerlingen bij de start van het schooljaar en is ook in het hoofdstuk 'Praktisch' te vinden.
Onze school is volop in beweging. We stimuleren leerlingen om nieuwsgierig te zijn, hun talenten te ontdekken en hun eigen keuzes te maken. Daarbij staan persoonlijke ontwikkeling, aandacht voor elkaar en een fijne sfeer centraal. In ons schoolplan is meer te lezen over waar we naartoe willen.
Samen met ouders, leerlingen en medewerkers zorgen we voor een schooltijd waar je met trots op terugkijkt. Wij hopen dan ook op een prettige samenwerking met ouder(s)/verzorger(s) en wensen alle leerlingen een mooie en leerzame tijd bij ons op school.
Ramona Stael,
interim directeur Thomas a Kempis College
|
|
Het Thomas a Kempis College Arnhem is een school met havo, atheneum en gymnasium+ voor nieuwsgierige leerlingen waar je leert om eigen keuzes te maken. We werken met een homogene instroom, dat wil zeggen dat we in de onderbouw aparte havo-, atheneum- en gymnasiumklassen hebben. Overstappen van de ene naar de andere opleiding is nadrukkelijk wel mogelijk. In de bovenbouw zijn er havo- en vwo-klassen. Naast het ‘eigen gezicht’ van gymnasium+ krijgen atheneum en gymnasium+ leerlingen in de bovenbouw, veel lessen samen. We hebben 1270 leerlingen en 135 personeelsleden.
Er is vrijheid om de wereld te ontdekken, maar we leren leerlingen ook om een kritische bril op te zetten. Jongeren maken zich steeds meer zorgen over de Nederlandse en wereldwijde samenleving en er is meer dan ooit aandacht voor maatschappelijke thema’s, zoals het klimaat en discriminatie. Ook bij ons op school.
Onze medewerkers zijn de dragers van de kwaliteit van ons onderwijs. Met lesbezoeken (door collega’s en leidinggevenden), leerling-enquêtes en gesprekken werken we voortdurend aan het verbeteren van onze onderwijskwaliteit en professionaliteit van onze medewerkers. Daarnaast is er jaarlijks een scholingsplan voor docenten, zodat we samen blijven investeren in de ontwikkeling van mooi, betekenisvol en inspirerend onderwijs.
We moedigen leerlingen aan voor zichzelf op te komen en respectvol om te gaan met de mening van anderen. Onze schoolcultuur is veilig en betrokken. Leerlingen, ouders en personeel hebben samen duidelijk afgesproken hoe we dagelijks met elkaar omgaan op school. We willen dat onze leerlingen later een volwaardige en waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Hier horen specifieke kennis, vaardigheden en houdingen bij. Binnen en buiten de lessen zijn burgerschap, diversiteit, duurzaamheid, identiteit en gezondheid belangrijke thema’s.
In ons onderwijsaanbod staat de persoonlijke ontwikkeling van elke leerling centraal. We hechten daarbij grote waarde aan de sociale aspecten van ontwikkelen en leren: dat doe je samen.
missie Op onze school willen we leerlingen begeleiden tot zelfverzekerde, betrokken mensen die klaar zijn voor de toekomst. Mensen die klaar zijn voor een vervolgopleiding die bij hen past én die iets goeds willen doen voor de wereld om hen heen. Dat doen we door onderwijs te bieden van hoog niveau, in een omgeving waar de leerling zich welkom voelt en zichzelf mag zijn. We geven leerlingen de ruimte om te ontdekken waar ze goed in zijn en dat te ontwikkelen. Zo groeien onze leerlingen, stap voor stap, in kennis, zelfvertrouwen en betrokkenheid.
visie Leren gaat niet alleen over boeken en cijfers. Het gaat ook over nieuwsgierig zijn, jezelf leren kennen en iets betekenen voor een ander. Daarom geloven wij dat talent pas echt tot bloei komt als:
1 je wordt uitgedaagd om vragen te stellen en nieuwsgierig te zijn;
2 je snapt waarom je iets leert en wat je er aan hebt;
3 je zelf keuzes mag maken en verantwoordelijkheid neemt voor je leerproces;
4 er aandacht is voor jou en voor elkaar - want samen leer je meer.
Onze school biedt opleidingen op verschillende niveaus van het voortgezet onderwijs:
• havo
• atheneum
• gymnasium+.
We kiezen in de lessentabellen voor alle opleidingen een mooie balans tussen creatieve en cognitieve vakken. Leerlingen krijgen in de onderbouw een breed programma aan vakken om zo aan hun brede vorming te werken. In de bovenbouw kiezen de leerlingen een profiel met een aantal, samenhangende, vakken.
Halverwege het derde leerjaar kiezen de leerlingen een van deze vier profielen:
• cultuur en maatschappij
• economie en maatschappij
• natuur en gezondheid
• natuur en techniek
Elk profiel bestaat uit drie delen: een verplicht gemeenschappelijk deel (Nederlands, Engels, maatschappijleer, lichamelijke opvoeding, CKV (havo en atheneum), levensbeschouwing), een verplicht profieldeel (vier vakken die passen bij het profiel dat je kiest) en een (of meerdere) vrije keuzevak(ken) waarmee je je profiel kan verbreden of verdiepen.
In de lessentabel is te zien hoeveel lessen er per vak of leergebied staan ingeroosterd. Het betreft gemiddelden per jaar. De planning van lessen in een schooljaar is in vier perioden, waardoor het aantal lessen per vak per periode verschilt. In het totaal aantal lessen per periode is er nauwelijks verschil. De gekleurde vakken zijn keuzevakken.
Op onze vo-scholen binnen stichting COG zijn in principe alle leerlingen welkom. Daarbij geldt: • (warme) overdracht van basisschool naar onze school.
• De leerling heeft een passend basisschooladvies; het schooladvies PO is leidend.
• De school moet kunnen voorzien in evt extra ondersteuningsbehoeften van leerling.
Op de havo bereiden we leerlingen voor op het hoger beroepsonderwijs (hbo). Een van de succesfactoren voor havisten is leren door te doen. Dit is terug te vinden in het vakkenpakket (met meer praktische elementen dan op het vwo) en in de bovenbouw in havo-P. Bij de ontwikkeling van het havo-praktijkvak hebben we ook gebruik gemaakt van onze jarenlange ervaring met Ondernemend Leren. Havoleerlingen willen graag weten waarvoor ze leren. Daarom zijn onze leerdoelen helder. De opdrachten zijn overzichtelijk en bieden snel resultaten. Ook krijgen leerlingen regelmatig feedback en leren zij om stap voor stap eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Het havo-P is een praktijkgericht schoolexamenvak in de havo bovenbouw. Het vak slaat een brug tussen theorie en praktijk. Leerlingen verlaten regelmatig de klaslokalen en krijgen praktijkervaring met opdrachten die aansluiten op de hedendaagse arbeidsmarkt. Het vak is met elk profiel en vakkenpakket mogelijk. Voor meer informatie, stuur gerust een mail naar havop@thomasakempis-arnhem.nl.
Op het atheneum bereiden we leerlingen voor op wetenschappelijk onderwijs. We hebben een zesjarig programma samengesteld, waarin we leerlingen uitdagen om het beste uit zichzelf te halen.
Ons basisprogramma bestaat uit vaklessen. In die lessen bereiden we leerlingen voor op een vwo-diploma. Voor een vwo-diploma is niet alleen kennis nodig. Het is erg belangrijk dat leerlingen leren om zichzelf vragen te stellen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Bovendien willen we dat de leerling leert om samen te werken met anderen. Om dit aan te moedigen zijn er praktische opdrachten en worden onze lessen soms onderbroken door projecten.
Op het gymnasium+ hebben we naast de vaklessen veel aandacht voor vaardigheden als presenteren, onderzoeken en creatief denken. In het eerste jaar volgen leerlingen Latijn en vanaf het tweede jaar ook Grieks.
Op het gymnasium+ worden leerlingen zelf verantwoordelijk voor hoe en wat ze willen leren. Natuurlijk helpen we leerlingen om die verantwoordelijkheid ook echt te nemen.
In de onderbouw gymnasium+ zijn er twee soorten lessen: aanbodlessen en gym+ uren. (uitleg staat op de volgende bladzijde).
In de onderbouw gymnasium+ zijn er twee soorten lessen: aanbodlessen en gym+-uren. Aanbodlessen zijn de ‘gewone’ vaklessen. Er zijn minder aanbodlessen dan op een ander gymnasium, zodat er tijd is voor gym+-uren. In die uren werken leerlingen samen met klasgenoten aan projecten. Ze krijgen veel vrijheid in de keuze van het onderwerp en de aanpak van een project. Ze kiezen zelf of ze iets onderzoeken, maken of organiseren.
Tijdens lessen wordt niet alleen gebruik gemaakt van boeken, maar werken leerlingen ook met een laptop. De school heeft een samenwerking met Rent Company. Zij bieden een laptop die geschikt is voor het onderwijs en service zoals reparatie en verzekering voor schade en diefstal. Zie voor meer informatie over laptops het hoofdstuk Financiën.
Een ideale les is in onze ogen geen digitale les. We hebben niet de intentie om alle boeken de deur uit te doen en de leerlingen de hele dag achter een scherm te laten zitten. Op Thomas a Kempis College wordt ICT alleen ingezet als dat bijdraagt aan de efficiëntie en effectiviteit van de les. Het werken met zowel een laptop als een boek noemen we blended learning. Doordat we de leeromgeving verrijken met digitale middelen, maken we de leerlingen wegwijs in het ingewikkelde digitale informatielandschap. We leren de leerlingen om bewuste keuzes te maken over hun ‘digitale leven’. Denk daarbij aan social media, Artificial Intelligence en nepnieuws.
Leerlingen van Thomas a Kempis College lopen in hun schoolloopbaan maatschappelijke stage(s). Ze doen dan vrijwilligerswerk buiten de school. Ze kunnen bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen in een zorginstelling, buurtactiviteiten organiseren of een leesgroepje begeleiden op hun oude basisschool. Zo maken de leerlingen actief kennis met verschillende kanten van de samenleving. Bovendien leren de leerlingen op die manier dat het normaal is dat je iets voor een ander doet.
LOB staat voor loopbaanoriëntatie en -begeleiding. Op de middelbare school ontdekken leerlingen hun interesses en talenten. De decaan en de mentor ondersteunen bij het kiezen van een profiel, vervolgopleiding en toekomstig beroep. In de onderbouw begeleiden zij je bij de profielkeuze; in de bovenbouw geven zij advies over studiekeuzes. Leerlingen worden gestimuleerd zelfstandig stappen te zetten, zoals het bezoeken van voorlichtingsdagen. Voor leerlingen en ouders/verzorgers organiseren de decanen diverse informatiebijeenkomsten.
Op het Thomas a Kempis College draait onderwijs om meer dan leren uit (digitale) boeken. We vinden het minstens zo belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen. Want pas als leerlingen zich prettig voelen op school, staan ze echt open om te leren en te groeien. Daarom organiseren we verschillende leuke, gezellige, verbindende en leerzame activiteiten. Zo zorgen wij er voor dat iedereen zich thuis en welkom kan voelen en het gevoel krijgt ‘dit is mijn plek’. Tegelijkertijd ontdekken leerlingen op een andere manier nieuwe onderwerpen - buiten de gewone lessen om. Voorbeelden:
Tijdens het schooljaar organiseren we verschillende activiteiten, zowel binnen als buiten de school. Denk aan excursies Bronbeek, OpenLuchtmuseum, Burgers Zoo etc., sportdagen en buitenlandse (studie)reizen. Zo versterken leerlingen hun wereldbeeld en interculturele vaardigheden, en ontwikkelen zij competenties als taalvaardigheid, flexibiliteit en zelfstandigheid.
Heb jij talent op het gebied van muziek of theater? Dan is een vooropleiding bij ArtEZ misschien wel iets voor jou. Onze school werkt samen met ArtEZ Conservatorium en ArtEZ Academie voor Theater en verschillende andere Gelderse instituten. Je krijgt tijdens een vooropleiding professionele begeleiding om je zo goed mogelijk te ontwikkelen en je mogelijkheden te ontdekken. Meer weten over de vooropleiding muziek? Klik op ArtEZ of via contact met nelleke.verweij@kunstbedrijfarnhem.nl.
Spaak is de naam van onze muziektheatergroep. Een groep waar we trots op zijn, want jaarlijks verzorgt Spaak een fantastische voorstelling vol acteerwerk, dans, muziek en zang. Allemaal uitgevoerd door onze eigen leerlingen.
In 1993 begon Spaak met een handjevol leerlingen en driehonderd bezoekers. Inmiddels zijn de voorstellingen zo populair dat leerlingen auditie doen en de voorstellingen een week lang uitverkocht zijn. Iets om trots op te zijn.
In de speciale muziekruimte inclusief onze eigen studio's, kun je de longen uit je lijf zingen en zo hard drummen als je wilt. Als je wilt, kun je bij ons op school zes uur per week besteden aan muziek en theater. Samen met andere leerlingen vorm je bandjes en maak je kennis met veel soorten instrumenten, we hebben er héél veel. Spannend om op te treden? Geen zorgen, wij helpen jou van je podiumvrees af.
2_Ons onderwijs
Elk jaar vormt onze school een enthousiaste delegatie voor het MEP: een simulatie van het Europees Parlement voor Europese scholieren. Leerlingen uit de bovenbouw denken na over landsgrensoverschrijdende EU-problemen en ervaren hoe belangrijk samenwerking tussen de verschillende EU-lidstaten is.
Samen met twaalf andere Gelderse scholen nemen we deel aan een provinciale conferentie. De beste deelnemers gaan door naar de nationale MEP-conferentie, en soms zelfs verder. In 2023 werd een van onze leerlingen geselecteerd voor de internationale conferentie. Daarna heeft hij, als voorzitter, nieuwe delegaties van onze school begeleidt; een mooie manier om ervaring door te geven.
Het Thomas a Kempis College Arnhem doet mee aan State of Fashion. Zo creëerden leerlingen van onze school onder anderen een verhalende modecollectie over en voor de wijk Klarendal, samen met modeontwerper Mirte Engelhard. State of Fashion is een platform voor het presenteren van alternatieven voor het huidige modesysteem. Zij verbinden mode, expliciet en eerlijk, met de maatschappelijke vragen en uitdagingen van onze tijd. Hun centrale vraag is: ‘Hoe kunnen mode en textiel bijdragen aan een betere wereld?’
2_Ons Onderwijs
Ben je heel erg goed in één of meer talen? Thomas a Kempis College bied je de kans om in de bovenbouw een Cambridge Engels certificaat te halen. Leerzaam, en voordeel van dit certificaat is dat je je kunt inschrijven bij buitenlandse universiteiten, zonder een toelatingsexamen voor de taal.
Een MUN is een simulatie van de Verenigde Naties. Alle leerlingen van Het Thomas a Kempis College kunnen aan verschillende MUN-conferenties deelnemen, samen met leerlingen van verschillende scholen en landen. Elke leerling vertegenwoordigt een toegewezen land, en verdiept zich in wereldwijde vraagstukken zoals klimaatverandering, mensenrechten of internationale veiligheid.
Tijdens MUN-conferenties, die vaak in het Engels plaatsvinden, gaan leerlingen in debat, schrijven ze resoluties en werken ze samen aan oplossingen voor maatschappelijke en internationale problemen.
Deelnemen aan een MUN is niet alleen leuk en uitdagend, maar ook leerzaam. Leerlingen ontwikkelen vaardigheden zoals actief luisteren, kritisch denken, presenteren, samenwerken, onderzoek doen, onderhandelen, conflictoplossing, lobbyen en het maken van notities.
2_Ons onderwijs
Op het Thomas a Kempis College heerst een ware debatcultuur. Via audities wordt ieder jaar een Lagerhuisklas gevormd met 20 leerlingen. Zij krijgen wekelijks les in de kunst van het debatteren. Door mee te doen aan debatten leer je enorm veel: samenwerken, de invloed van lichaamstaal, het gebruik van je stem, het gebruik van je argumentatievermogen en samenwerken in teamverband. De Lagerhuisklas is een aantal keer kampioen van Gelderland geweest en bij de VARA zelfs tweede van Nederland. Bovendien hebben we op ons gymnasium+ een eigen regering waarin we partijen oprichten en met elkaar debatteren.
Het Thomas a Kempis College doet mee aan de Olympiade wedstrijden. We zijn er zelfs succesvol in geweest. Tijdens de Olympiades ga je de diepte in binnen een bepaald vak. Er zijn Olympiades voor de vakken biologie, natuurkunde, scheikunde, aardrijkskunde, informatica en wiskunde en olympiades EOES en olympiade IJSO.
Het Wiskundetoernooi is een jaarlijks evenement waar zo’n honderd scholen van heinde en verre naar toe afreizen, om zich op wiskundig gebied met elkaar te meten. Onze school speelt al jaren met veel plezier en soms ook met veel succes mee aan het jaarlijkse
2_Ons onderwijs
De grootste schoolsportcompetitie voor middelbare scholieren krijgt een nieuwe naam: TeamNL Moves. Daarbij staan drie kernwaarden centraal: Unite, Create en Celebrate.
Onze school doet altijd met meer dan 10 teams mee aan TeamNL moves. Ook slepen we regelmatig prijzen in de wacht. Hier zie je een filmpje met de winnaars 2025: Leerlingen Thomas a Kempis College Arnhem winnen finale Olympic Moves.
Met TeamNL Moves sporten leerlingen niet alleen tegen elkaar, maar vooral mét elkaar.
Op de regionale finales en de landelijke finale ervaren leerlingen wat ‘Unite’ betekent: nieuwe vrienden maken, samen sporten en kennismaken met de topsporters van TeamNL.
Zo wordt elke leerling onderdeel van de TeamNL-beleving.
2_Ons onderwijs
TeamNL Moves is méér dan sport alleen. Het is een ontdekkingstocht waarin jongeren samen plezier hebben, elkaar uitdagen en grenzen verleggen.
Naast de wedstrijden in 19 verschillende sporten zijn er tijdens The School Final side-events, zoals een klimmuur, e-racen, BMX, schaken en lacrosse. Van de voorrondes op school tot de landelijke finale op Papendal: overal proef je de energie.
Resultaten zijn belangrijk, maar wat écht telt is dat prestaties, groot of klein, samen gevierd worden.
Dat is 'Create': nieuwe dingen proberen, talenten ontdekken en herinneringen maken; en dat is 'Celebrate': inzet, teamspirit en plezier krijgen evenveel applaus als de medailles.
De winnaars van Olympic Moves 2025
2_Ons onderwijs
Ons beleid en onze doelen staan in het schoolplan. In het jaarverslag geven we een beeld van de resultaten die we geboekt hebben. Onze resultaten en schoolprestaties zijn inzichtelijk op scholenopdekaart.nl.
Op het Thomas a Kempis College vinden we het belangrijk dat elke leerling zich optimaal ontwikkelt, gezien de eigen mogelijkheden en talenten. Wij gaan uit van geïntegreerde ondersteuning van leerlingen. Dit betekent dat begeleiding zoveel mogelijk binnen de groep plaatsvindt, door de docent, de mentor, het team. Ondersteuning en begeleiding maken deel uit van het pedagogisch-didactisch handelen van elke docent/medewerker.
We vinden het belangrijk dat elke leerling goed wordt begeleid in zijn of haar ontwikkeling. Die begeleiding begint al in de les, bij de vakdocent. Daar krijgen leerlingen uitleg, hulp en ondersteuning die past bij het vak. Als iets lastig is, kunnen leerlingen altijd vragen stellen of extra uitleg krijgen tijdens de les.
Mentoren en decanen helpen leerlingen om een keuze te maken voor een studierichting of opleiding. Ook begeleiden ze leerlingen bij de voorbereiding op het examen en het traject daarna.
3_Begeleiding en ondersteuning
Elke leerling heeft een mentor; die is begeleider en coach. De mentor is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders.
De mentor ziet de leerlingen minstens één keer per week, vaak zelfs vaker, omdat veel mentoren ook lesgeven aan hun eigen klas. Tijdens de mentorlessen komen onderwerpen aan bod zoals studievaardigheden, planning, groepsdynamiek en loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB); zie voor LOB het hoofdstuk 'Onderwijsaanbod'.
De mentor volgt de voortgang en het welzijn van de leerling. Naast de mentorlessen is er soms een individueel gesprek. Daarnaast wordt de ontwikkeling van de leerling drie keer per schooljaar besproken in een zogenoemd driehoek gesprek, waarin leerling, ouders en mentor gezamenlijk in gesprek gaan. Zie ook 'Driehoeksgesprek: samen in gesprek met de leerling' verderop.
Na de mentoren zijn de leerlingcoördinatoren contactpersonen voor bijna alle schoolzaken. Hun namen en contactgegevens staan vermeld in het hoofdstuk ‘Contactgegevens’ in deze schoolgids.
3_Begeleiding en ondersteuning
Drie keer per jaar is er een mogelijkheid voor een driehoeksgesprek: een gesprek tussen de leerling, ouder(s)/verzorger(s) en de mentor. We bespreken hoe het gaat op school (en eventueel thuis) en kijken we samen wat de leerling nodig heeft om zich goed te blijven ontwikkelen. Het doel van het gesprek is dat de leerling zelf inzicht krijgt in wat goed gaat en waar nog aan gewerkt kan worden. Elke leerling maakt een Actieplan.
Iedere leerling bereidt het driehoeksgesprek voor. In de mentorles wordt uitgelegd hoe de voorbereiding werkt. Samen zorgen we ervoor dat het gesprek waardevol is en dat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.
Op een ander moment de mentor of een docent spreken is ook mogelijk door een afspraak te maken via school (zie voor contactgegevens het hoofdstuk ‘Contactgegevens’) in deze schoolgids.
3_Begeleiding en ondersteuning
De leerlingcoördinator ondersteunt mentoren bij de begeleiding van leerlingen en denkt met hen mee. Daarnaast ondersteunt de leerlingcoördinator de afdelingsleider bij verschillende taken. De leerlingcoördinator werkt nauw samen met de ondersteuningscoördinator, coördinator basisondersteuning en de verzuimcoördinator. Behalve bij de dagelijkse begeleiding, is de leerlingcoördinator ook betrokken als er grotere zorgen zijn rond een leerling. Dan is er meestal ook contact tussen de leerlingcoördinator en de ouder(s)/verzorger(s) van die leerling.
De school biedt verschillende trainingen aan op het gebied van onder anderen leerbaarheid, studievaardigheden, faalangstreductie, motivatie en het examen.
Dyslexie kan het leren behoorlijk belemmeren. Als er een dyslexieverklaring is afgegeven, heeft de leerling recht op extra voorzieningen tijdens de les, proefwerken en het examen. Wanneer er een vermoeden van dyslexie is, kunnen we testen. Voor meer informatie kan - via de mentor - contact opgenomen worden met onze ondersteuningscoördinator. Op vergelijkbare manier gaan wij om met dyscalculie. Leerlingen met dyscalculie of rekenproblemen kunnen in aanmerking komen voor een aangepaste rekentoets. In het dyslexieprotocol en het dyscalculieprotocol vind je meer informatie. De aanvraag verloopt altijd via de mentor.
3_Begeleiding en ondersteuning
Samen met de andere scholen in en om Arnhem zijn we onderdeel van (SWV) samenwerkingsverband De Verbinding voor passend onderwijs. We overleggen en stemmen af om het voor iedere leerling in de regio mogelijk te maken een diploma te halen dat past bij zijn niveau en mogelijkheden.
Ouder- en jeugdsteunpunten zijn er speciaal voor ouders en leerlingen die vragen hebben over passend onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning op school of extra hulp. Ieder samenwerkingsverband is aangesloten bij een ouder- en jeugdsteunpunt. Voor het SWV De Verbinding is dat Steunpunt Midden-Gelderland. Zij luisteren naar je verhaal, denken met je mee en helpen je op weg met informatie en advies.
3_Begeleiding en ondersteuning
Volgens de Wet Passend Onderwijs moeten schoolbesturen iedere leerling die extra ondersteuning nodig heeft een geschikte onderwijsplek bieden. Dit kan op de eigen school of, als de leerling daar beter op zijn plaats is, op een andere school.
De verschillende vormen van ondersteuning en zorg heeft het Thomas a Kempis College in kaart gebracht. Dit overzicht maakt duidelijk welke ondersteuning de school kan bieden. De medezeggenschapsraad (mr) heeft een positief advies over het aanbod uitgebracht.
Binnen onze COG scholengroep hebben Thomas a Kempis College, Titus Brandsma College en Leerpark Arnhem afspraken gemaakt over de plaatsing en begeleiding van leerlingen met een beperking. We willen zo veel mogelijk tegemoetkomen aan de wens van ouders/verzorgers en leerlingen om deel te nemen aan het reguliere onderwijs. We handelen naar de mogelijkheden die wij hebben op het gebied van voorzieningen en begeleiding
Mocht u hier vragen over hebben dan kunt u contact opnemen met de mentor of de leerlingcoördinator. De contactgegevens zijn te vinden in het hoofdstuk 'Contactgegevens' in deze schoolgids.
Scala is het expertisecentrum op het gebied van leerlingenondersteuning van het Thomas a Kempis College Arnhem en ook het Titus Brandsma College Velp en Leerpark Arnhem.
Scala bestaat uit ‘zorgspecialisten’ (orthopedagogen, psychologen, logopedisten, schoolmaatschappelijk werkers) die in de dagelijkse praktijk werkzaam zijn binnen het Thomas a Kempis College en de andere bovengenoemde scholen.
We werken samen met externe (zorg)partners in onze regio, zoals:
• Jeugdgezondheidszorg van GGD Gelderland-Midden
• Leerplicht gemeente (in het kader van langdurig of frequent verzuim)
• Stadscoach gemeente Arnhem
• VIOS (Veiligheid in en om school) netwerk van de gemeente Arnhem
• Presikhaaf University jongerenwerkers
• OAT (Ondersteuningsadviesteam) voor multidisciplinair overleg met schoolarts GGD, leerplicht gemeente, stadscoach gemeente Arnhem.
3_Begeleiding en ondersteuning
Leerlingen mogen meepraten over hoe ondersteuning op school is geregeld. Dit doen we vanaf schooljaar 2025/2026 via de leerlingenraad, enquêtes over de basisondersteuning en via een klankbordgroep van leerlingen die basis+ en/of extra ondersteuning hebben ontvangen.
Als een leerling meer hulp nodig heeft dan de basisondersteuning kan bieden, meldt de mentor de leerling, in overleg met ouders, bij de ondersteuningscoördinator aan. Samen wordt met hen wat de beste stap is. De leerling kan op school ondersteund worden door schoolmaatschappelijk werker, orthopedagoog, psycholoog op school, doorwezen worden naar een specialist buiten de school, zoals de schoolarts GGD.
Leerlingen die bij de ondersteuningscoördinator worden aangemeld, worden in het ondersteuningsteam besproken.
Het Interne Ondersteuningsteam (IOT) is het centrale aanspreekpunt binnen de school voor vragen rondom leerlingenzorg en ondersteuning. Het team kijkt samen met leerlingen, ouders en docenten naar wat een leerling nodig heeft om zich prettig te voelen en goed te kunnen leren.
3_Begeleiding en ondersteuning
Het IOT staat onder leiding van de ondersteuningscoördinator en bestaat uit begeleiders Passend Onderwijs, een orthopedagoog, een schoolpsycholoog en het schoolmaatschappelijk werk.
De mentor speelt, samen met ouders, een belangrijke rol in het signaleren van ondersteuningsbehoeften. In overleg met ouder(s) en leerling dient de mentor een hulpvraag in bij het IOT. Het IOT bekijkt vervolgens samen wat er nodig is. Soms wordt er een advies gegeven of wotdt er verwezen naar extra begeleiding of externe ondersteuning.
Kerntaak van het ondersteuningsadviesteam (OAT) is het adviseren over en organiseren van passende hulp en ondersteuning voor leerlingen. Het OAT overlegt over leerlingen die in aanmerking komen voor een hulpverleningstraject. In het OAT zitten de ondersteuningscoördinator, de orthopedagoog, de schoolmaatschappelijk werker en de afdelingsleider. Daarnaast de vaste samenwerkingspartners zoals leerplicht, jeugdgezondheidszorg (jeugdverpleegkundige of schoolarts), jeugdhulpverlening en wijkteam. Wanneer nodig, sluit ook de mentor van de leerling aan.
Het OAT kan, als er intern niet voldoende hulp geboden kan worden, een beroep doen op externe ondersteuning. Wij vragen ouder(s)/verzorger(s) vooraf toestemming wanneer we aanleiding zien hun kind te bespreken in het OAT.
In de praktijk kan het voorkomen dat het niet mogelijk blijkt om de ondersteuning te bieden zoals is beschreven. We zoeken dan samen met ouders en de leerling naar andere mogelijkheden. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de problemen die spelen ook een oorzaak vinden in de situatie thuis of bij het kind zelf (bijvoorbeeld mentale en/ of psychische klachten). In dit geval adviseren we ouders, vaak in overleg met deskundigen van buiten de school, over mogelijkheden voor begeleiding of onderzoek buiten het onderwijs.
Wanneer wij inschatten niet tegemoet te kunnen komen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling, dan informeren wij bij collega-scholen. Wanneer dit overleg niet leidt tot plaatsing op een andere school, gaat de school in overleg met het Samenwerkingsverband. De school waar de leerling is aangemeld behoudt de zorgplicht. Als onze school niet de juiste hulp kan bieden, zoeken we samen met ouders, leerling en het samenwerkingsverband naar een passende oplossing.
De schoolarts en GGD-medewerkers die aan onze school zijn verbonden, zien leerlingen op vaste momenten of wanneer dat nodig is. Dit gebeurt altijd in overleg met en na toestemming van ouders. Is een leerling vaak ziek gemeld, of veel dagen achter elkaar ziek? Dan plannen we een afspraak bij de schoolarts. De ondersteuningscoördinator zorgt, op verzoek van de mentor, leerlingcoördinator of afdelingsleider, voor de aanmelding bij de schoolarts. De mentor informeert de ouder(s)/verzorger(s) hierover.
GGD Gelderland-Midden - Info voor de schoolgids vo (havo-vwo)
De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) helpt bij het gezond en veilig opgroeien van kinderen van 0 tot 18 jaar. Dit doet de JGZ op het consultatiebureau, op school en in de wijk. Iedere school heeft een eigen JGZ-team.
Op het voortgezet onderwijs krijgen jongeren twee standaard onderzoeken, één in de onderbouw en één in de bovenbouw. De onderzoeken gaan over gezondheid, gevoelens, leefgewoonten, school en vrije tijd. Ouders/verzorgers zijn er bij deze onderzoeken niet bij.
We laten in de klas een filmpje zien. Daarna vullen de jongeren een digitale vragenlijst in, de Check. Jongeren kunnen hierin laten weten over welke onderwerpen zij meer willen weten. In de onderbouw krijgt iedere jongere een gesprek. Ook meten we de lengte en het gewicht. Jongeren kunnen ook zelf vragen stellen.
In de bovenbouw op havo-vwo hangt het van de antwoorden af of we een jongere zien. De jeugdarts of jeugdverpleegkundige nodigt jongeren uit als er vragen of bijzonderheden zijn. We letten tijdens het onderzoek vooral op hoe het met de jongere gaat.
Ouders en mentoren kunnen ook laten weten of ze vragen of bijzonderheden hebben. Dit kan gaan over de gezondheid, emoties, relaties, seks, alcohol & drugs of een ander onderwerp. Deze nemen wij mee bij het onderzoek. U kunt de JGZ bellen of mailen.
Zijn er bijzonderheden of vragen dan kun je altijd een afspraak maken bij de jeugdverpleegkundige of jeugdarts. Dit is mogelijk voor jongeren uit alle klassen van de school. De jongere kan zelf aanmelden of zijn/haar ouder(s)/verzorger(s) of school/de mentor kunnen dit doen.
• Bel ons op werkdagen op telefoonnummer 088 355 60 00 of mail naar ggd@vggm.nl.
• Ga naar Jongeren 12-18 jaar | GGD Gelderland-Midden (ggdgm.nl)
• Ga naar www.JouwGGD.nl (jongerenwebsite)
Het JGZ-team
Op het Thomas a Kempis College willen we dat iedere leerling de school verlaat met een diploma dat past bij zijn of haar talenten. Iedere leerling moet zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Soms lukt dat met de gewone begeleiding, soms is er tijdelijk of langdurig extra hulp nodig. De mentor is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. Onze school biedt drie niveaus van ondersteuning:
1 Basisondersteuning
Dit is de begeleiding die iedere leerling standaard krijgt:
o Een mentor die je volgt en regelmatig met jou en je ouders spreekt;
o Een coach of docententeam dat je ondersteunt in je leerproces;
o Gesprekken over resultaten, inzet en welbevinden;
o Trainingen zoals faalangstreductie of sociale vaardigheden;
o Ondersteuning bij leerproblemen (bijvoorbeeld dyslexie of dyscalculie);
o Zicht op je ontwikkeling via het leerlingvolgsysteem.
3_Begeleiding en ondersteuning
2 Basis+ ondersteuning
Soms heeft een leerling tijdelijk meer hulp nodig. De leerling kan dan ondersteund worden door de orthopedagoog, psycholoog en/of de schoolmaatschappelijk werker op school. Het gaat dan om kortdurende begeleiding aan de leerling, ouder(s)/verzorger(s) en docenten.
3 Extra ondersteuning
Wanneer een leerling meer nodig heeft dan basisondersteuning of basis+ ondersteuning, bieden we extra ondersteuning in ons Pluspunt.
o Hier bieden deskundigen langdurige en intensieve begeleiding;
o Samen met leerling, ouder(s)/verzorger(s) en mentor maken we een plan, het Ontwikkelingsperspectief (OPP);
o De leerling en ouder(s)/verzorger(s) denken mee. In het OPP wordt ook de zienswijze van de leerling en ouder(s)/verzorger(s) vastgelegd.
Ook voor extra ondersteuning geldt: - eerst bespreking in het IOT en een verwijzing via de ondersteuningscoördinator.
Leren en presteren gaat het best als je je goed voelt. Daarom zorgen we voor een gezonde en veilige omgeving op school.
Een gezonde leefstijl vinden we belangrijk. Zo is ons schoolterrein helemaal rookvrij, zijn onze feesten zonder alcohol en organiseren we regelmatig leuke sportieve activiteiten buiten de lessen om. We moedigen aan om water te drinken en in onze kantine vind je vooral verantwoorde en lekkere keuzes (zie ons voedingsbeleid).
Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt op school - leerlingen, ouders én medewerkers. School moet een plek zijn waar leerlingen zich veilig en thuis voelen. De manier waarop we met elkaar omgaan speelt daarin een belangrijke sleutelrol.
Onze schoolregels (Op het Thomas ...) staan ook samengevat op de informatiekaart die alle leerlingen begin van het schooljaar krijgen. De informatiekaart is ook in het hoofdstuk 'Praktisch' in deze schoolgids te vinden.
Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt op school - leerlingen, ouders én medewerkers. Veiligheid betekent voor ons meer dan alleen een school zonder geweld. We willen voorkomen dat jongeren in vervelende situaties terechtkomen, zoals problemen met alcohol- of drugsgebruik, de politie, buitensluiting.
Thomas a Kempis College doet mee aan het programma Veilig In en Om School (VIOS). Dit is een initiatief van de gemeente Arnhem tegen jeugdcriminaliteit. Sinds januari 2021 werken verschillende organisaties samen in dit programma, zoals politie, straatcoaches, jongerenwerk en ondernemers. Ook scholen in Arnhem, zoals de onze, spelen hierin een belangrijke rol.
Hoe we de veiligheid op school organiseren, lees je in ons schoolveiligheidsplan. In ieder geval zijn respect, veiligheid en vertrouwen zichtbaar en voelbaar in onze dagelijkse omgang. Ook in de manier waarop we de school georganiseerd hebben, richten we ons op veiligheid en een vertrouwd gevoel. Docenten kennen leerlingen. Leerlingen weten bij wie zij moeten zijn met hun vragen. De veiligheidscoördinator betrekken wij bij zaken waar leerlingen of medewerkers zich niet veilig voelen of niet veilig zijn en bij alle zaken waar sprake is van een vermoeden van strafbare feiten; protocol Incidenten en strafbare feiten. Daarnaast hebben we regelmatig contact met de wijkagent en werken we samen met andere scholen in de gemeente in SASS (Stichting Aanpak Straat- en Schoolveiligheid).
4_Gezond en veilig
Op onze school is geen plaats voor pesten. Daarom werken we met een anti-pestprotocol en een stappenplan bij pesten. Hierin staat wat we doen als er gepest wordt en hoe we pesten zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Onze anti-pestcoördinator is verantwoordelijk voor de uitvoering van het anti-pestbeleid. De mentor is de eerste contactpersoon voor zowel leerlingen als ouder(s)/verzorger(s).
In het kader van de meldcode kindermishandeling heeft de school een aandachtsfunctionaris benoemd vanuit het ondersteuningsteam. De aandachtsfunctionaris brengt eventuele meldingen in kaart, en begeleidt het proces van eventuele meldingen.
Binnen de school zijn er drie vertrouwenspersonen voor leerlingen. Bij hen kunnen leerlingen terecht met een probleem of klacht (bijvoorbeeld over grensoverschrijdend gedrag of discriminatie). De vertrouwenspersoon helpt en kan de leerling verwijzen naar hulpverlening in of buiten de school. Als een leerling melding maakt van seksueel misbruik, is de vertrouwenspersoon wettelijk verplicht dit officieel te melden bij de directie. De externe vertrouwenspersoon is Chiene Hulst.
Namen en contactgegevens staan in het hoofdstuk ‘Contactgegevens’, in deze schoolgids.
4_Gezond en veilig
Tijdens schoolactiviteiten worden soms foto’s of video-opnamen gemaakt. Daarbij kan het gaan om activiteiten als werkweken, schoolfeesten of sportdagen, maar ook om lessituaties, excursies en projecten. Deze foto’s geven vaak een goede indruk van de sfeer en de activiteiten van de school en daarom willen wij ze graag gebruiken op de website en in de sociale media.
Daarnaast worden er ook foto’s en video-opnamen gemaakt die we willen publiceren in bijvoorbeeld de nieuwsbrieven van de school voor de ouders/verzorgers, de brochures of andere publicaties.
De publicatie van deze beelden valt onder de Europese privacywet. Daarvoor moeten wij van tevoren toestemming aan de ouders vragen of aan de leerling als hij of zij 16 jaar of ouder is. Ouders en leerlingen vanaf 16 jaar kunnen via het leerlingvolgsysteem Magister toestemming geven.
Soms verzamelen we ook ander beeldmateriaal zoals fotoseries, bijvoorbeeld bij een diploma-uitreiking. Deze worden altijd afgeschermd geplaatst. Een bijzondere categorie bestaat uit opnamen die in het kader van professionalisering van docenten worden gemaakt tijdens lessituaties. Deze worden uitsluitend gebruikt voor nabespreking met de docent en daarna vernietigd.
4_Gezond en veilig
Leerlingen kunnen op school internet en andere digitale media gebruiken. Om misbruik ervan tegen te gaan, zijn er een ICT-gedragscode en een protocol sociale media. Bij overtreding kunnen disciplinaire maatregelen worden getroffen. Deze maatregelen zijn afhankelijk van de ernst van de overtreding.
Op het Thomas a Kempis College duurt een les 50 minuten. De lestijden voor de onderbouw zijn anders dan de bovenbouw. Dat betekent dat de onderbouw op andere momenten pauze heeft dan de bovenbouw. In de lessentabel is te zien hoeveel lessen er per vak of leergebied staan ingeroosterd.
* In de onderbouw eindigen de lessen zoveel mogelijk om 15.05 uur, in de bovenbouw om 15.55 uur.
Als er bijzondere schoolactiviteiten zijn, hanteren we een 40-minutenrooster.
5_Schooltijden, aanwezigheid en leerplicht
In verband met o.a. leerlingbesprekingen draaien we op die dagen lesuren van 40 minuten. Welke dagen dat zijn wordt in het lesrooster opgenomen.
** In de bovenbouw eindigen de lessen zoveel mogelijk om 13.55 uur
Het schooljaar is ingedeeld in 4 perioden. Elke periode wordt afgesloten met een week waarin toetsen worden afgenomen. De toetsweken in schooljaar 2025/2026:
5_Schooltijden, aanwezigheid en leerplicht
De overheid stelt een minimum aan onderwijstijd vast waar scholen zich aan moeten houden. Wij plannen bewust iets meer onderwijstijd in dan wettelijk verplicht is. Op die manier kunnen we eventuele lesuitval - bijvoorbeeld door vergaderingen - goed opvangen. Bij ziekte of onverwachte situaties zorgen we, waar mogelijk, voor vervanging. Soms vinden er, in plaats van reguliere lessen, andere leerzame activiteiten plaats.
5_Schooltijden, aanwezigheid en leerplicht
Bovenstaand overzicht is exclusief overige roostervrije dagen. Naast de vrije dagen hebben we een aantal zogenoemde studiedagen. De leerlingen halen dan toetsen in, er zijn geen lessen op die dagen. De docenten werken dan aan onderwijsontwikkeling. Deze dagen zijn in schooljaar 2025/2026:
• vrijdag 31 oktober 2025
• vrijdag 16 januari 2026
• maandag 9 februari 2026
• donderdag 9 april 2026
• maandag 4 mei 2026
• dinsdag 16 juni 2026
Let op: eventuele wijzigingen worden in het rooster opgenomen.
Kinderen en jongeren van 5 tot 18 jaar moeten naar school en onderwijs volgen totdat ze een startkwalificatie hebben behaald. Dit betekent een havo- of vwo-diploma of een mbo-diploma op minimaal niveau 2. Voor kinderen van 5 tot 16 jaar is dat de leerplicht, en voor jongeren van 16 tot 18 jaar spreken we van de kwalificatieplicht. Deze regels staan in de Leerplichtwet. Ouder(s)/verzorger(s) moeten hun kind op tijd inschrijven bij een school en ervoor zorgen dat hun kind ook echt naar school gaat.
Wanneer een leerling vaak ongeoorloofd afwezig is, vaak te laat komt of buiten de schoolvakanties op vakantie gaat, zijn wij verplicht een melding te doen bij de leerplichtconsulent van de gemeente. De leerplichtconsulent neemt de verzuimmelding in behandeling en zal in gesprek gaan met alle betrokkenen om zo in een goede samenwerking tussen de leerling, de ouder(s)/verzorger(s) en de school, het schoolbezoek te herstellen.
Op het Thomas a Kempis College vinden we het belangrijk om verzuim goed te volgen. Onze verzuimcoördinator houdt bij wie er regelmatig te laat komt of zonder geldige reden afwezig is. Ook onderhoudt de verzuimcoördinator contact met ouder(s)/verzorger(s) over afwezigheid van hun kind en gaat in gesprek met leerlingen als dat nodig is. In het eerder genoemde verzuimprotocol lees je meer over de afspraken en procedures rondom verzuim.
5_Schooltijden, aanwezigheid en leerplicht
Veel afwezig en/of vaak ziekteverzuim leidt tot slechte schoolprestaties en schooluitval. Wij hechten veel waarde aan heldere regels ten aanzien van aanwezigheid in de les en op tijd komen; deze staan beschreven in ons verzuimprotocol.
De school vraagt de jeugdarts om advies als er zorgen zijn over (frequent) ziekteverzuim van een leerling. Het verzuimbeleid op het Thomas a Kempis College geldt ook voor leerlingen van 18 jaar en ouder. In de beleidsnotitie verzuim 18+ is dit nader beschreven.
Wanneer een leerling vaak ongeoorloofd afwezig is, vaak te laat komt of buiten de schoolvakanties op vakantie gaat, zijn wij verplicht een melding te doen bij de leerplichtconsulent van de gemeente. De leerplichtconsulent neemt de verzuimmelding in behandeling en zal in gesprek gaan met alle betrokkenen om zo in een goede samenwerking tussen de leerling, de ouder(s)/verzorger(s) en de school, het schoolbezoek te herstellen.
In de Leerplichtwet staat dat buiten de vastgestelde vrije dagen leerlingen geen vrij kunnen krijgen. Leerlingen moeten de school bezoeken als er volgens hun rooster onderwijs wordt gegeven en mogen dus nooit zomaar van school wegblijven. Ouders/verzorgers zijn hiervoor verantwoordelijk.
Wanneer het niet mogelijk is een bezoek aan een (tand)arts of andere hulpverlener buiten schooltijd te plannen, is het mogelijk hiervoor verlof aan te vragen via de website. We gaan ervanuit dat hier niet meer dan twee uur verlof voor nodig is.
In uitzonderlijke gevallen kan bijzonder verlof worden verleend voor een of meer dagen. Dat moet vooraf worden aangevraagd via het formulier verlofaanvraag.
Meer informatie over bijzonder verlof is te vinden op rijksoverheid-verlof.
Soms komt het voor dat een ouder(s)/verzorger(s) vanwege aard van hun beroep niet in de reguliere schoolvakanties met hun kind op vakantie kunnen. In zulke gevallen is het mogelijk om bijzonder verlof aan te vragen voor maximaal 10 schooldagen per schooljaar. De schooldirecteur neemt een beslissing over deze aanvraag. Voorwaarden voor verlof buiten de schoolvakanties:
• Het verlof valt niet in de eerste twee weken na de zomervakantie;
• Ouder(s) kunnen aantonen dat vanwege het beroep, op vakantie gaan in schoolvakanties niet mogelijk is;
• Ouder(s) dit schooljaar nog geen vakantie buiten de vakanties hebben opgenomen;
• Het voor ouder(s) onmogelijk is om binnen welke schoolvakantie dan ook twee aaneengesloten weken met het gezin op vakantie te gaan.
• Let op: verre reizen, ook naar het land van herkomst, moeten altijd binnen de schoolvakantie plaatsvinden. Voor de eerste twee weken na de zomervakantie mag wettelijk géén verlof worden gegeven. De school volgt deze regels strikt. Aanvragen die buiten de wettelijke grenzen vallen, kunnen wij helaas niet goedkeuren.
Een aanvraag voor bijzonder verlof buiten de schoolvakanties gaat ook via het in paragraaf 5.8.2 genoemde formulier verlofaanvraag, voorzien van motivatie, én tenminste twee weken voordat de gewenste verlofperiode in zou gaan. Bij twijfel overlegt de school met de leerplichtambtenaar van de gemeente. Zie ook schoolvakantie en leerplicht.
Leerlingen laten in proefwerken en overhoringen zien dat ze de lesstof hebben begrepen en verwerkt. De afspraken over de manier waarop toetsing vorm gegeven wordt staan in ons toetsbeleid.
De toetsen die in de voorexamenklassen (ook) voor de voortgang en de bevordering meetellen staan in deze overzichten:
Via Magister of via de Magister-app kunnen leerlingen en ouders/verzorgers op elk gewenst moment meekijken naar cijfers en presentie. We gaan ervanuit dat ook ouder(s)/verzorger(s) zich daarvan op de hoogte stellen. In Magister is ook het huiswerk te zien.
In onze overgangsprotocol en bevorderingsrichtlijnen is informatie te lezen met betrekking tot overgang naar een hoger leerjaar.
Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE), en aan het eind van het laatste leerjaar een landelijk centraal examen (CE). Het schoolexamen begint op de havo en het vwo voor een enkel vak in het vierde leerjaar. Alles over examens van zowel havo als vwo (atheneum en gymnasium+) staat in het examenreglement.
De programma's van toetsing en afsluiting (pta's) met de schoolexamen toetsen die meetellen voor het eindexamen vind je hier:
Vervroegd examen doen in een vak? Lees ons protocol Maatwerk examenroute.
De Medezeggenschapsraad (MR) heeft als doel om inspraak en medezeggenschap te bieden bij beslissingen en beleidsvorming binnen de school. De MR bestaat uit een vertegenwoordiging van personeel, ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen.
Als school hechten we veel waarde aan de mening van onze leerlingen, bijvoorbeeld via de leerlingenraad. Deze raad overlegt met de schoolleiding en geeft advies over diverse onderwerpen. Ook is er een leerlingenstatuut. Hierin staan alle rechten, plichten en afspraken die voor onze leerlingen op school gelden. De leerlingenraad helpt bij het oplossen van problemen die veel leerlingen ervaren en organiseert acties, zoals Valentijn Rozen, waarbij je iemand op school een roos kunt laten bezorgen. Een raadslid zegt: “Als we denken te weten hoe iets beter kan, praten we met de directie. We zijn geen klaagmuur, maar we richten ons op oplossingen.''
Elk jaar kunnen leerlingen zich, ongeacht te klas, aanmelden. Het emailadres is leerlingenraadTAK@arentheemcollege.nl. Om lid te worden, wordt tijdens een proefvergadering gekeken naar inbreng en houding. De raad telt tien leden en vergadert meerdere keren per maand, inclusief overleg met de directie. Zo is bijvoorbeeld de mobieltjesregel aangepast. De leerlingenraad heeft ook een vertegenwoordiger in de medezeggenschapsraad en is aangesloten bij het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren).
Thomas a Kempis College heeft een actieve ouderraad. De raad bestaat uit ongeveer tien ouders, die de belangen van ouders, verzorgers en daarmee dus ook de belangen van de leerlingen behartigen. De ouderraad fungeert als klankbord voor de schoolleiding en kan adviseren over beleid. De ouderraad vergadert ongeveer zes keer per jaar met de schoolleiding. Daarnaast heeft de ouderraad ook een zetel in de medezeggenschapsraad (mr).
Heb je vragen, suggesties of zorgen en wil je die voorleggen aan de ouderraad óf wil je graag een vergadering bijwonen, mail dan naar ortak@arentheemcollege.nl.
We vinden het belangrijk dat we goed en regelmatig contact met de ouder(s)/verzorger(s) van onze leerlingen hebben. Samen zijn we immers verantwoordelijk voor hun ontwikkeling. In samenwerking kunnen we de beste resultaten halen. We nemen bijvoorbeeld contact op zodra het gedrag of de motivatie van een leerling daartoe aanleiding geeft. En we verwachten dat ouders/verzorgers bij problemen zelf contact opnemen met de school.
Bijna alle informatie aan ouders sturen wij via e-mail. Het is dus belangrijk dat we één of twee juiste e-mailadressen hebben. Als het e-mailadres verandert, dan ontvangen we daarover via algemeen@thomasakempis-arnhem.nl graag een bericht. Via Facebook, Instagram en LinkedIn: de actualiteit bij ons op school.
7_Leerling- en ouderparticipatie
Gedurende het schooljaar worden driehoeksgesprekken gehouden om ouders/verzorgers inzicht te geven in het onderwijsproces. Meer informatie is te lezen in het hoofdstuk ‘Begeleiding en ondersteuning’.
Ook worden ieder schooljaar informatieve oudermomenten georganiseerd. Onderwerpen als kennismaking met de school, keuzemogelijkheden in de bovenbouw, presentatie profielwerkstukken, organisatie van de examens en vervolgopleidingen komen dan aan bod.
Ongeveer zes keer per schooljaar, voor elke vakantie, ontvangen ouder(s)/verzorger(s) een digitale nieuwsbrief met informatie over het reilen en zeilen op onze school.
We vinden de mening van ouders/verzorgers belangrijk. Daarom vragen we hen eens per twee jaar een enquête in te vullen. We vragen bijvoorbeeld hoe tevreden ze zijn en hoe ze denken over de veiligheid op onze school. De uitslagen van de enquêtes helpen ons bij het blijven werken aan verbetering.
7_Leerling- en ouderparticipatie
Als je achttien wordt, ben je voor de wet meerderjarig. Dit betekent dat ouders geen toegang meer hebben tot Magister. Ouder(s)/verzorger(s) worden dan ook niet meer uitgenodigd voor schoolbijeenkomsten en spreekuren. Uiterlijk een maand voordat een leerling meerderjarig wordt, informeren we de leerling en de ouders hierover. De leerling kan diens ouders weer toegang geven tot Magister. De school kan dit zelf niet.
Voor meerderjarige leerlingen gelden dezelfde schoolregels als voor leerlingen die jonger zijn dan achttien jaar. Zie ook het hoofdstuk 'Schooltijden, aanwezigheid en leerplicht' in deze schoolgids.
Een samenvatting van de belangrijkste praktische informatie over de dagelijkse gang van zaken staat op de papieren informatiekaart, die onze leerlingen bij start van het schooljaar krijgen. In het document 'Op het Thomas …' staan de schoolregels uitgebreid beschreven (zie hoofdstuk 'Gezond en veilig' in deze schoolgids).
De fietsenstalling is voorzien van beugels. Als een leerling zijn fiets in de beugel ophangt en een kettingslot door het gat in de beugel haalt, is diefstal bijna onmogelijk. Er is cameratoezicht. Parkeren van fiets of brommer is voor eigen risico, bij schade of diefstal is de school niet aansprakelijk.
Voor elke leerling is er een kluisje. Nieuwe leerlingen ontvangen een slot met twee sleutels. Dit slot blijft gedurende de hele schooltijd eigendom van de leerling. Verliest een leerling beide sleutels, dan moet een nieuw slot worden geplaatst. Hieraan zijn kosten verbonden. Bij het vermoeden van diefstal of andere verdachte zaken mag de schoolleiding in aanwezigheid van een getuige de kluisjes openen.
Leerlingen die (tijdelijk) slecht ter been zijn, kunnen bij de conciërge een liftsleutel lenen.
Leerlingen kunnen ook gebruik maken van de kapstokken. Dat is volledig op eigen risico. Het is verstandig geen dure dingen mee naar school te nemen. De school is niet aansprakelijk voor vermissing of beschadiging van eigendommen.
Ons beleid is ’je telefoon blijft thuis of gaat in de kluis’. Dit betekent dat je je telefoon op school niet gebruikt. Bij binnenkomst stop je je telefoon in je eigen kluisje, en pas na de schooldag kun je je telefoon er weer uit halen.
Heb je toch je telefoon niet in de kluis gedaan, dan wordt het ingenomen en kun je het om 16.00 uur in het OLC (Open Leercentrum) op de eerste verdieping ophalen.
Thomas a Kempis College is een rookvrije school. Roken en vapen zijn niet toegestaan in school en op of nabij het schoolterrein. Het rook- en vape-vrije gebied wordt begrensd door de Thomas a Kempislaan, Van Coesfeldstraat en Bosweg.
In de aula kunnen leerlingen eten en drinken. De schoolkantine in de aula is vanaf de eerste pauze open. Hier kunnen leerlingen terecht voor een gezonde lunch of snack. Wij werken structureel aan een gezonde schoolkantine; zie ons Voedingsbeleid in het hoofdstuk 'Gezond en veilig'.
8_Praktisch
Het Open Leercentrum (OLC) op de eerste verdieping is een studie- en werkruimte, waar leerlingen terecht kunnen voor zelfstandig leren, huiswerk op school (HOS), vragen over ICT. Het OLC is ook een bibliotheek. Het lenen van boeken is gratis. Wel worden kosten in rekening gebracht als boeken beschadigd worden ingeleverd of als dit te laat gebeurt. Het OLC is elke schooldag vanaf 08.30 tot 15.00 uur open.
Medisch handelen en medicijnverstrekking We krijgen op school regelmatig te maken met leerlingen die klachten hebben over hun gezondheid. Een schoolmedewerker heeft niet genoeg kennis om een diagnose te stellen en wij geven dan ook geen medicijnen, zoals paracetamol.
Een enkele keer vragen ouders om door een arts voorgeschreven medicijnen toe te dienen of een medische handeling te verrichten. Aangezien het schoolpersoneel zich dan begeeft op een terrein waar zij te weinig kennis over heeft, kan de school deze verantwoordelijkheid niet nemen. Ouders en hun kinderen zijn altijd zelf verantwoordelijk voor het (tijdig) gebruiken van medicatie.
Uiteraard treden schoolmedewerkers wel handelend op in noodsituaties. Daarvoor zijn op elke school bedrijfshulpverleners aanwezig en is een aantal EHBO'ers opgeleid.
8_Praktisch
We gebruiken op school Magister, een digitaal schooladministratiesysteem dat een belangrijke rol speelt in de communicatie met leerlingen en hun ouders/verzorgers. In Magister is onder anderen in te zien: behaalde cijfers, agenda, opgegeven huiswerk en andere activiteiten, je aanwezigheidsgegevens, administratieve gegevens. Ook ouder(s)/verzorger(s) kunnen toegang krijgen tot bepaalde gegevens in het systeem, zoals de agenda, je cijfers, je aanwezigheid en de NAW-gegevens.
Alle leerlingen krijgen een eigen schoolpas. Met de schoolpas identificeert de leerling zich op school (elke medewerker kan vragen om deze schoolpas te laten zien). Iedereen dient de pas bij zich te dragen. De leerlingen kunnen het saldo online opwaarderen om op school te kunnen printen en kopiëren.
Gevonden voorwerpen kunnen leerlingen inleveren bij de conciërge. Zijn leerlingen iets kwijt, dan kunnen ze ook daar terecht.
Jaarlijks ontvangen alle middelbare scholen een vergoeding van de overheid voor onder andere personeel, huisvesting, inventaris en leermiddelen. Activiteiten, excursies, reizen etc. vallen daarbuiten. Daarom vragen wij een vrijwillige ouderbijdrage, zodat we leerlingen leuke en leerzame extra’s kunnen blijven bieden.
We willen alle leerlingen graag een aantal leuke en leerzame (excursie)dagen aanbieden. Afhankelijk van de klas, het vakkenpakket en het profiel van de leerling, gaat het om één of meerdere excursies of activiteiten per schooljaar. Ook zijn er kosten voor activiteiten die gekozen kunnen worden, zoals muziektheater SPAAK.
Samen met de ouderraad en de medezeggenschapsraad stellen wij ieder jaar de algemene ouderbijdrage vast, evenals het programma voor excursies, reizen en overige activiteiten, inclusief de bijbehorende kosten. Uiteraard streven we ernaar om deze kosten zo laag mogelijk te houden.
Ouderbijdragen zijn vrijwillig. Het niet voldoen van de vrijwillige ouderbijdrage leidt niet tot het uitsluiten van leerlingen van deelname aan activiteiten. Zonder deze hulp kan echter niet alles aangeboden blijven worden. We kijken of er voldoende budget is; als er te weinig bijdragen voor een activiteit zijn, zijn we in het uiterste geval genoodzaakt de activiteit af te zeggen, en zal het reguliere lesdag worden.
Een overzicht van de ouderbijdrage per leerjaar schoolbijdragen 2025/2026
Aan het begin van het schooljaar ontvangen ouder(s)/verzorger(s) een e-mail met het verzoek de ouderbijdrage via WisCollect te betalen. Dat kan in één keer of in termijnen. Wie wil, kan via de ‘donatieknop’ een extra bijdrage doen. Deze donaties worden aangewend om leerlingen van mindervermogende ouders te ondersteunen.
Overzicht ouderbijdrage Over activiteiten die niet voor alle leerlingen gelden, zoals SPAAK, informeren we apart over betaling.
* mentoractiviteiten, vieringen, bijeenkomsten, zwemmen in les gymnastiek
** kennismaken met verschillende sporten buiten de school
*** kosten voor o.a. accommodaties variëren jaarlijks; info examenklassen volgt
9_Financiën
Tijdens lessen wordt niet alleen gebruik gemaakt van boeken, maar werken leerlingen ook met een laptop. Toegang tot de Microsoft Office-programma’s die nodig zijn krijgt de leerling via school. De school heeft een samenwerking met Rent Company. Zij bieden een laptop die geschikt is voor het onderwijs ,en service zoals reparatie en verzekering voor schade en diefstal.
Rent Company biedt ook huur(koop) mogelijkheden. Meer informatie over Rent Company.
De school heeft laptops in bruikleen wanneer ouders/verzorgers geen laptop kunnen aanschaffen of huren.
De levering van boeken en (digitale) leermiddelen verloopt via Van Dijk. Ouders/verzorgers ontvangen hierover bericht voor de zomervakantie en plaatsen de bestelling zelf. De boeken worden thuisbezorgd. Er zijn voor ouders/verzorgers geen kosten verbonden aan de boeken en leermiddelen. Verbruiksmiddelen zoals pennen, schriften, rekenmachine, zijn niet gratis.
9_Financiën
Alle leerlingen krijgen een eigen schoolpas. Hiermee kunnen de leerlingen het saldo online opwaarderen om op school te kunnen printen en kopiëren (zie het hoofdstuk 'Praktisch' voor handleiding saldo online opwaarderen).
Ook identificeert de leerling zich met de schoolpas op school (elke medewerker kan vragen om deze schoolpas te laten zien). Iedereen dient de pas bij zich te dragen.
Voor een veilige ontvangst en verwerking van alle betalingen aan de school zijn wij een samenwerking aangegaan met WIS Collect. We vragen om alle betalingen te doen via WIS Collect. Meer informatie hierover sturen we zodra de facturen klaarstaan.
Ouder(s)/verzorger(s) kunnen ervoor kiezen om, via de ‘donatieknop’ in WisCollect een extra bijdrage te doen. Deze donaties worden gebruikt om leerlingen van mindervermogende ouders te ondersteunen.
9_Financiën
De school heeft een verzekeringspakket afgesloten. Dat bestaat uit een ongevallenverzekering, een aansprakelijkheidsverzekering en een doorlopende reisverzekering. Dit betreft in alle gevallen een aanvullende verzekering. De kosten voor dit pakket zijn opgenomen in de schoolkosten.
In geval van schade dient eerst de eigen verzekering van de betrokkene te worden aangeschreven. Als deze niet tot uitkering overgaat, treedt de schoolverzekering (aanvullend) op. Neem voor meer informatie contact op met school via algemeen@thomasakempis-arnhem.nl.
We begrijpen dat schoolkosten soms een uitdaging kunnen zijn voor het gezinsbudget. Gelukkig zijn er manieren waarop ouders/verzorgers (onder bepaalde voorwaarden) financiële ondersteuning kunnen krijgen. Bijvoorbeeld:
• Stichting Leergeld Kinderen in Nederland dezelfde kansen.
…Meer informatie is te lezen op www.leergeld.nl.
• De Gelrepas is een gratis tegoed pas. Informatie is te lezen op www.gelrepas.nl.
• Tegemoetkoming scholieren van 18 jaar of ouder - van de overheid.
…Meer informatie is te vinden op www.duo.nl-18 jaar of ouder.
stichting COG staat voor stichting Christelijke Onderwijs Groep, Postbus 78, 6710 BB Ede. Onder COG vallen onder anderen de vo-scholen Het Perron Veenendaal en de Arentheem Scholengroep. Het Thomas a Kempis College Arnhem maakt onderdeel uit van de Arentheem Scholengroep, samen met Titus Brandsma College in Velp en Leerpark Arnhem. Waar nodig en mogelijk ondersteunen wij elkaar.
havo, atheneum en gymnasium+
adres: Thomas a Kempislaan 25, 6822 LR Arnhem
Wil je telefonisch contact met een van onze docenten of andere medewerkers? Bel dan met de school. Als het kan, verbinden we je meteen door. Anders word je zo snel als mogelijk teruggebeld.
T (026) 445 24 47
E algemeen@thomasakempis-arnhem.nl
W www.thomasakempis-arnhem.nl
mevrouw R. (Ramona) Stael
mevrouw M.C. (Manon) Grisel
m.grisel@thomasakempis-arnhem.nl
de heer R.W.M. (Robbert) Veens
r.veens@thomasakempis-arnhem.nl
de heer R. (Rodney) Kiezenberg
r.kiezenberg@thomasakempis-arnhem.nl
mevrouw S.A. (Sylvia) Bannink
s.bannink@thomasakempis-arnhem.nl
mevrouw M.M.J.A. (Monique) van Dijk
m-vandijk@thomasakempis-arnhem.nl
de heer B.F.E. (Bert) Buurman
b.buurman@thomasakempis-arnhem.nl
de heer D. (Duncan) Havinga
d.havinga@thomasakempis-arnhem.nl
de heer J. (Jurre) Hendriks
j.hendriks@thomasakempis-arnhem.nl
mevrouw E.. (Eveline) Fijn
e.fijn@thomasakempis-arnhem.nl
mevrouw S. (Sanne) Visser
s.visser@thomasakempis-arnhem.nl
mevrouw M. (Mirjam) Stroeve
m.stroeve@thomasakempis-arnhem.nl
mevrouw D. (Desiree) Meijer
d.meijer@thomasakempis-arnhem.nl
de heer T. (Tim) Visser
t.visser@thomasakempis-arnhem.nl
de heer O. (Oliver) Gee
o.gee@thomasakempis-arnhem.nl
mevrouw C. (Chiene) Hulst
chienehulst@externevertrouwenspersonen.nl
mevrouw Y. (Yvonne) Scheefhals
verzuimtak@thomasakempis-arnhem.nl
mevrouw J. (Janina) Poos
j.poos@thomasakempis-arnhem.nl
meldpuntpesten@thomasakempis-arnhem.nl
de heer F. (Falco) Manche, f.manche@thomasakempis-arnhem.nl
de heer R. (Reik) Heusinkveld, r.heusinkveld@thomasakempis-arnhem.nl
mevrouw A. (Aranka) Pullens
a.pullens@thomasakempis-arnhem.nl
mevrouw M. (Marie-Line) Joulin
m.joulin@thomasakempis-arnhem.nl
havo decanaat
mevrouw S. (Silvana) Schouten
s.schouten@thomasakempis-arnhem.nl
atheneum decanaat en gymnasium+ decanaat
mevrouw A. (Alice) Strieks
a.strieks@thomasakempis-arnhem.nl
mevrouw S. (Silvana) Schouten, de heer D. (Daniël) van Zandvoort,
de heer P. (Peter) van Abswoude, de heer L. (Lennart) Becking
mevrouw B. Scholten en mevrouw A. Donders
orTAK@arentheemcollege.nl en ouderraadtak@gmail.com
David Tuente en Tom Kiburg
leerlingenraadTAK@arentheemcollege.nl
www.ggdgm.nl/kind-opvoeding/jongeren-12-18-jaar JGZ GGD-Gelderland-Midden
E jgz@vggm.nl
T 088 - 355 60 00 (informatie- en vragenlijn)
www.rijksoverheid.nl/vrijwilligeouderbijdrage
informatie over de vrijwillige ouderbijdrage
Regionaal Bureau Leerlingzaken Midden-Gelre
www.rblmidden-gelre.nl
info@rblmidden-gelre.nl
T (026) 37 74 963
Inspectie van het onderwijs
T 1400
E info@owinsp.nl
www.onderwijsinspectie.nl
Meldpunt vertrouwensinspecteurs
T (0900) 1112 3 111
Het kan gebeuren dat je ontevreden bent over iets op onze school. Neem hierover contact op met de mentor, afdelingsleider of directeur. We gaan dan samen op zoek naar een oplossing. Komen we er samen niet uit? dan kun je altijd een klacht indienen. Hiervoor is een klachtenregeling beschikbaar.