Leerpark Arnhem is dé kansrijke school voor praktijkonderwijs, vmbo, mbo op niveau 1 en 2 (doorlopende en geïntegreerde leerroute) en vrijeschoolonderwijs (vmbo-kader t/m havo/vwo leerjaar 1 t/m 3) in Arnhem. Ons motto is: 'Ontdek en leer door te doen'.
We zien leerlingen als ontdekkingsreizigers. Wij zijn jouw navigatie en we zoeken samen met jou de weg naar jouw toekomst. We begeleiden je op je reis. Naast het bieden van onderwijs hebben we aandacht voor wie je bent in relatie tot je omgeving.
Deze schoolgids is alleen digitaal beschikbaar. Als je de schoolgids toch op papier wilt lezen, kun je de schoolgids als pdf-bestand printen. Wij werken zoveel mogelijk met verwijzingen naar documenten die je ook op onze website vindt. Daardoor lees je altijd de meest actuele documenten en ben je helemaal goed op de hoogte.
Naast deze gids ontvang je een papieren informatiekaart. Hierop vind je de belangrijkste informatie over onze school. Deze informatiekaart krijg je aan het begin van het schooljaar. We kunnen iedereen die bij onze school betrokken is, zo op een goede manier van de juiste informatie voorzien. Zo vind jij antwoord op al je vragen over onze school.
Ik wens iedereen een succesvol en fijn schooljaar toe!
Mevrouw G. Kersten, Directie Leerpark Arnhem
1_Onze school | 6 |
2_Ons onderwijs | 9 |
3_Begeleiding | 14 |
4_Ouders en school | 19 |
5_Schooltijden en verzuim | 26 |
6_Veiligheid | 28 |
7_Praktisch | 31 |
8_Contact | 34 |
Leerpark Arnhem is dé school voor modern beroepsonderwijs. Levensecht leren en werken naar onderwijsbehoefte vormen de basis van ons onderwijs. Leerlingen kunnen bij ons terecht voor praktijkonderwijs, vmbo en mbo. We hebben ongeveer 670 leerlingen en 120 personeelsleden.
Een grote school lijkt misschien wat ingewikkeld en onoverzichtelijk, maar Leerpark Arnhem is dat niet. Elke opleiding heeft een eigen ingang en een eigen gebied, gemakkelijk te herkennen aan een eigen kleur. Leerlingen verdwalen dus niet. We stemmen onze opleidingen goed op elkaar af, zodat leerlingen kunnen wisselen van opleiding binnen de school. Daardoor worden hun slagingskansen nog groter.
Onze school is een toekomstgerichte school: het lijkt heel erg op de plek waar leerlingen straks gaan werken. We hebben bijvoorbeeld een garage en een winkel. Ook mensen uit de buurt kennen en gebruiken onze school. Zo komen ze als echte gasten eten in ons restaurant. En mensen brengen hun auto bij ons in de garage. Onze docenten weten niet alleen hoe ze les moeten geven, ze hebben ook ervaring in het bedrijfsleven. Het voordeel voor de leerlingen? Ze leren echt een vak.
We leren onze leerlingen om zelfstandig te werken, samen te werken en een goede prestatie te leveren. De leerlingen krijgen een combinatie van theoretische en praktische vakken. Ook leren ze hoe je een presentatie moet houden. Of ze gaan aan de slag op een echte bouwplaats in Arnhem of in een verzorgingshuis.
Leerpark Arnhem is één van de drie scholen die samen de Arentheem Scholengroep vormen. De Arentheem Scholengroep bereidt leerlingen voor op het vervolgonderwijs of op werk. En op hun wereldburgerschap. Dat doen we met goed, eigentijds onderwijs vanuit een algemeen christelijke basis.
De lat ligt hoog bij de Arentheem Scholengroep. Het onderwijs op onze scholen is al van hoog niveau en de komende jaren gaan we nog een stap verder. Daarbij is het leren van onze leerlingen ons uitgangspunt. Ons doel is dat zij eigenaar worden van hun leerproces. Dat ze zelf hun persoonlijke studiedoelen bepalen. En op basis daarvan bewust verdiepende of verbredende programma's kiezen. Wij coachen hen daarbij, zodat ze realiseren wat ze zich hebben voorgenomen - en meer dan dat. In ons Schoolplan leest u meer over onze ambities, hoe we die waar willen maken en wat de concrete resultaten zijn.
Samen met de andere scholen in en om Arnhem neemt de Arentheem Scholengroep deel in het Samenwerkingsverband. We overleggen en stemmen activiteiten op elkaar af. Zo willen we het voor iedere leerling mogelijk maken om een diploma te halen dat past bij zijn niveau en mogelijkheden.
Leerpark Arnhem heeft een leerlingenraad. Deze komt regelmatig bij elkaar om met de directie te praten over praktische zaken op school. De leerlingenraad is bereikbaar via de afdelingsleiders.
Ook is er een leerlingenstatuut opgesteld. Hierin staan alle rechten, plichten en afspraken die voor onze leerlingen op school gelden.
Op de scholen van de Arentheem Scholengroep wordt vanuit onze (interconfessionele) identiteit aandacht besteed aan religieuze feesten, zoals Kerst en Pasen. We verwachten van al onze leerlingen dat zij deelnemen aan vieringen en andere activiteiten die rondom deze feesten worden georganiseerd.
Leren gaat niet bij alle leerlingen vanzelf. De een heeft meer tijd nodig om zich kennis en vaardigheden eigen te maken dan een ander. Onze praktijkschool is er voor leerlingen die liever leren door te doen en een extra steuntje in de rug nodig hebben om zich voor te bereiden op een plaats in de maatschappij. Het praktijkonderwijs heeft als doel leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op werk of eventueel een vervolgopleiding. Meer informatie over de Praktijkschool en onze Praktijkschool schoolgids vindt u op onze website.
In onze pro-vmbo klas bereiden we leerlingen met een pro-advies in 3 jaar voor op het vmbo.
We bieden vmbo basisberoepsgerichte, kaderberoepsgerichte en theoretische leerweg. Ook bieden wij beroepsmavo (TL+) aan waarbij je naast je theoretische vakken werkt aan innovatieve projecten.
In leerjaar 1 en 2 bestaat het onderwijs uit algemene vakken zoals wiskunde, Nederlands, mens en maatschappij, kunstvakken en sport. In deze lessen leren leerlingen niet alleen, maar doen ze ook veel. Ook hebben we in de onderbouw een do-it programma. In dit programma kiezen leerlingen voor een aantal weken een activiteit, bijvoorbeeld koken, kickboksen of bouwen. De activiteiten verschillen en zijn ieder jaar anders. Ook bereiden we leerlingen voor op de beroepskeuze. Dit doen we met loopbaanoriëntatie (LOB) en profieloriëntatie (PSO). De mentor begeleidt leerlingen hierbij.
Na leerjaar 2 gaan de leerlingen aan de slag met een beroepsopleiding. Ze kunnen kiezen uit de volgende beroepsgerichte programma’s:
Economie en Ondernemen (E&O)
Horeca, Bakkerij en Recreatie (HBR)
Zorg & Welzijn (Z&W)
Bouw, Wonen en Interieur (BWI)
Mobiliteit en Transport (M&T)
Media, Vormgeving en ICT (MVI)
De lessentabellen vindt u hier: lessentabel vmbo onderbouw, lessentabel vmbo bovenbouw.en lessentabel vrijeschool.
In het derde jaar van het vmbo gaan leerlingen al aan de slag met een beroepsopleiding. Hierdoor kunnen ze een verkorte mbo-opleiding op het Leerpark volgen. Met bekende docenten en de mogelijkheid om gespreid examen of geen examen te doen.
Leerpark Arnhem biedt vrijeschoolonderwijs aan voor leerlingen met schooladvies vmbo-kader tot en met vwo. Ons motto is: worden wie je bent in een wereld die je kent. Daarbij leer je met hoofd, hart en handen. Je leert niet alleen uit boeken of achter een beeldscherm, maar ook door te doen, te maken en (samen) te beleven.
Op onze vrijeschool kennen we twee soorten lessen: vaklessen die je wekelijks krijgt en periodelessen. In de periodelessen wordt gedurende een aantal weken een thema behandeld. De leerling gaat de diepte in en verwerkt het thema uiteindelijk in een eigen presentatie. De docent maakt deze lessen zelf met inbreng van leerlingen.
Leerlingen kunnen op Leerpark Arnhem mbo-opleidingen op niveau 2 volgen. Ook als ze ergens anders een vmbo-opleiding hebben gedaan. Na de mbo-opleiding kunnen ze verder studeren of aan het werk.
De mbo-opleiding is er in twee varianten. De bol-opleiding: leerlingen gaan drie dagen per week naar school en lopen twee dagen stage. De bbl-opleiding: leerlingen gaan een dag per week naar school en hebben voor de andere dagen een arbeidscontract van minimaal twintig uur per week. De lessentabel vindt u hier: lessentabel mbo.
Leerlingen kiezen bij ons op school één middag in de week zelf waar ze aan willen werken in ons DO IT! Talentenprogramma. De leerlingen zijn praktisch bezig, ontdekken waar ze goed in zijn en leren een heleboel vaardigheden. Bijvoorbeeld samenwerken, presenteren en organiseren. Er is keuze uit programma's op het gebied van Sport & Health, ICT & Marketing, Beauty & Lifestyle, Art Unlimited of Science & Nature.
Op het Leerpark zijn we er ook na de lessen voor onze leerlingen. Ze kunnen bij ons huiswerk maken op een rustig plekje of uitleg vragen aan docenten. Bovendien kunnen ze meedoen aan allerlei activiteiten, zoals tuinieren, sport, fitness, dans en Leerpark Bakt.
In het derde leerjaar is er een beroepsdag. Op deze dag krijgen leerlingen alleen beroepsvakken. Ze maken kennis met het bedrijfsleven op verschillende manieren. Lessen op school, werken in de praktijkruimtes op school, gastlessen en stage lopen in een bedrijf. In hetzelfde jaar gaan ze daarnaast nog twee weken op stage.
Bij ons krijgen leerlingen proefwerken en overhoringen. Proefwerken zijn toetsen over een van tevoren opgegeven hoeveelheid leerstof. Mondelinge of schriftelijke overhoringen kondigen we meestal niet van tevoren aan. U leest alles over toetsen in het Leerlingenstatuut. De toetsing voor de bovenbouw staat beschreven in de PTA's (Programma's van Toetsing en Afsluiting): PTA basis 3, PTA basis 4, PTA kader 3, PTA kader 4, PTA vmbo g/t 3 en PTA vmbo g/t 4. Verdere informatie vindt u in het examenreglement.
Ons beleid en de jaardoelen en staan in het Schoolplan. In ons jaarverslag geven we een beeld van de resultaten die we geboekt hebben. We maken onze resultaten en schoolprestaties inzichtelijk via scholenopdekaart.nl. Via scholenopdekaart.nl Leerpark komt u direct bij de resultaten van Leerpark Arnhem uit.
We willen onze leerlingen goed kennen. En leerlingen moeten weten bij wie zij terecht kunnen. Daarom werken we in teams van leraren en onderwijsondersteuners. Ieder team heeft een groep leerlingen onder zijn hoede en wordt geleid door een afdelingsleider. De directeur is verantwoordelijk voor de totale schoolorganisatie.
De begeleiding begint in de les, bij de vakleraar. Verder heeft elke klas een mentor: een leraar met speciale zorg en aandacht voor die klas. De mentor is ook de eerste contactpersoon voor ouders. De afdelingsleider is na de mentor het aanspreekpunt voor bijna alle schoolzaken.
Voor leerlingen die behoefte hebben aan meer aandacht en structuur, hebben we in de onderbouw bij een aantal vakken een docent en ondersteuner in één klas. Dit zijn pluslessen. In de onderbouw hebben we ook kleine groepen en krijgen leerlingen extra ondersteuning. Hiermee geven wij vorm aan Leerwegondersteunend onderwijs.
De ondersteuningsklas (OKé) is een klas waar leerlingen altijd terecht kunnen gedurende de dag, als zij daar behoefte aan hebben. In de OKé kunnen leerlingen tot rust komen en is er ruimte voor persoonlijke aandacht. De officiële aanmelding verloopt via de mentor, ouders en de ondersteuningscoördinator.
Als een leerling studieproblemen heeft, kan hij hulp krijgen voor leren leren of plannen en organiseren. Verder biedt de school steunlessen en extra huiswerkbegeleiding voor leerlingen die dat nodig hebben.
Mentoren en decanen helpen leerlingen om een keuze te maken voor een bepaalde richting of opleiding. Tijdens hun opleiding maken leerlingen een portfolio waarin ze de weg naar hun beroepskeuze vastleggen.
We bieden verschillende trainingen aan op het gebied van sociale vaardigheden, faalangstreductie, het examen en motivatie. Leerlingen kunnen bij ons ook een kanjertraining volgen, waarmee hun sociale vaardigheden worden vergroot.
Soms hebben leerlingen behoefte aan extra begeleiding. Bijvoorbeeld door de schoolmaatschappelijk werker of de orthopedagoog. Ook kan een leerling ondersteuning krijgen op het gebied van dyslexie. De aanvraag hiervoor verloopt altijd via de mentor. Deze schakelt de ondersteuningscoördinator in. De ondersteuningscoördinator coördineert de zorg voor leerlingen met problemen.
Op school werken mensen van Scala, dit zijn schoolmaatschappelijk werkers, orthopedagogen, logopedisten en ambulant begeleiders. Scala geeft begeleiding en ondersteuning bij problemen waar de mentor alleen niet uit komt. Dit kunnen leerproblemen zijn, maar ook problemen op sociaal-emotioneel gebied. Bovendien doet Scala onderzoek als daar behoefte aan is. Zo test ze sommige leerlingen op dyslexie en geeft ze dyslexieverklaringen af.
Het ondersteuningsadviesteam (OAT) bespreekt leerlingen die in aanmerking komen voor een hulpverleningstraject. In het OAT zitten de orthopedagoog, de ondersteuningscoördinator, de schoolmaatschappelijk werker en de directeur. Deze groep mensen wordt aangevuld met externe deskundigen vanuit de jeugdhulpverlening (zoals Pactum, Rijnside en Jeugdbescherming Gelderland), de leerplichtambtenaar, de gebiedsagent en de jeugdverpleegkundige. We stellen u vooraf op de hoogte als we uw zoon of dochter bespreken in het OAT.
Volgende de Wet passend onderwijs moeten schoolbesturen iedere leerling die extra ondersteuning nodig heeft een passende onderwijsplek bieden. Dit kan op de eigen school of, als de leerling daar beter op zijn plaats is, op een andere school. Om de diversiteit aan de zorg in kaart te brengen, heeft Leerpark Arnhem schoolondersteuningsprofielen opgesteld: schoolondersteuningsprofiel vmbo en schoolondersteuningsprofiel praktijkschool. Het profiel maakt duidelijk welke ondersteuning de school kan bieden. De MR heeft een positief advies over dit profiel uitgebracht.
Binnen de Arentheem Scholengroep hebben we afspraken gemaakt over de plaatsing en begeleiding van leerlingen met een beperking. We willen zo veel mogelijk tegemoetkomen aan de wens van ouders en leerlingen om deel te nemen aan het reguliere onderwijs. We handelen naar de mogelijkheden die wij hebben op het gebied van voorzieningen en begeleiding. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met de ondersteuningscoördinator.
We vinden het belangrijk dat we goed en regelmatig contact met u hebben. Samen zijn we immers verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw kind. En samen kunnen we de beste resultaten halen. Daarom nemen we bijvoorbeeld contact met u op zodra het gedrag of de motivatie van uw kind daartoe aanleiding geeft. En hopen we dat u bij problemen zelf contact opneemt met de school.
Voor elke schoolvakantie ontvangt u van ons een digitale nieuwsbrief. Via Magister of via de Magister app kunt u op elk gewenst moment de cijfers en absentie van uw kind inzien. Via Facebook en Instagram kunt u volgen waar de school zich mee bezighoudt. Via de Zermelo-app kan uw kind roosterzaken bekijken.
Alle leerlingen van het vmbo krijgen in klas 1, 2 en 3 drie keer per jaar een cijferlijst, de leerlingen van klas 4 drie of vier keer, afhankelijk van de leerweg. Een aantal keer per jaar zijn er mentorgesprekken. We bespreken dan hoe het gaat met uw zoon of dochter en u kunt vragen stellen aan de mentor.
We houden verschillende avonden voor u. In de eerste weken van het schooljaar zijn er kennismakingsavonden met de mentor, in het tweede leerjaar is er een ouderavond waarin we voorlichting geven over de beroepsgerichte programma’s. In het derde en vierde leerjaar is er een informatieavond voor ouders en leerlingen over het examen. Het is belangrijk dat u bij deze avonden aanwezig bent.
De ouderraad komt regelmatig bijeen om te praten over onderwerpen als schoolbeleid, feesten en kampen. De ouderraad heeft een adviserende rol, en wij nemen het advies van de raad serieus. Daarom schuift de directie aan bij de vergaderingen. Wilt u zitting nemen in de raad? Of heeft u vragen? Mail dan aan algemeen@leerpark-arnhem.nl.
We vinden uw mening belangrijk. Daarom houden we eens per twee jaar een onderzoek onder de ouders. We vragen u dan bijvoorbeeld hoe tevreden u bent en hoe u denkt over de veiligheid op onze school. Het is nodig dat u deze enquêtes invult. Zo kunnen we ook echt verbeteren.
Wilt u de school bezoeken? Maak dan van tevoren een afspraak. De eerste contactpersoon daarvoor is de mentor of de groepsleerkracht. De mentoren en leraren kunnen geen afspraak maken onder lestijd. De receptie regelt de afspraken altijd. Meldt u zich daarom altijd eerst bij de receptie. Die is bereikbaar via de parkeerplaats (achteraan). De receptiemedewerker zorgt er dan voor dat u wordt opgehaald voor uw afspraak.
Ouderbijdrage
De ouderbijdrage is bedoeld voor de bekostiging van activiteiten die niet tot het gewone lesprogramma behoren. Bijvoorbeeld voor een culturele activiteit, of andere zaken die te maken hebben met het profiel van de school. Ook de kosten voor bijeenkomsten met ouders en leerlingen, introductieactiviteiten, zorg en hulpverlening en examens en diplomeringsbijeenkomsten vallen hieronder. Wij vragen u hiervoor om een vrijwillige bijdrage van € 50,- per kind. Het niet voldoen van de vrijwillige ouderbijdrage leidt niet tot het uitsluiten van leerlingen van deelname aan activiteiten.
Excursies en reizen
Tijdens het schooljaar zijn er enkele excursies en een introductiekamp. Hiervoor brengen wij geen kosten in rekening zodat iedereen mee kan doen. Voor activiteiten die niet behoren tot het lesprogramma vragen wij een vergoeding. Als uw zoon of dochter om financiële redenen niet kan deelnemen, dan kunt u bij uw gemeente of Stichting Leergeld informeren naar inkomensondersteunende regelingen.
Kosten voor materialen
Naast de vrijwillige ouderbijdrage en de kosten voor excursies, vragen we u een bedrag voor zaken als het gebruik van atlassen, woordenboeken, software, gymshirt en een kluisje. Zaken die uw kind wel gebruikt, maar waarvoor we als school geen geld van de overheid ontvangen. Als uw kind gebruik maakt van deze faciliteiten, dan bent u verplicht deze overige schoolkosten te betalen.
Een specificatie van de volledige ouderbijdrage per leerjaar vindt u hier: specificatie ouderbijdrage.
Betalen via WIS Collect
Voor een veilige inning en verwerking van alle betalingen aan de school zijn wij een samenwerking aangegaan met WIS Collect. We vragen u om al uw betalingen te doen via WIS Collect. Meer informatie hierover ontvangt u zodra de facturen klaar staan.
Verzekeringen
De school heeft een verzekeringspakket afgesloten dat bestaat uit een ongevallenverzekering, een aansprakelijkheidsverzekering en een doorlopende reisverzekering. Dit betreft in alle gevallen een aanvullende verzekering. In geval van schade dient eerst de eigen verzekering van de betrokkene te worden aangeschreven. Als deze niet tot uitkering overgaat, treedt de schoolverzekering (aanvullend) op. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de leerlingenadministratie.
Klachten
Het kan gebeuren dat u ontevreden bent over iets op onze school. Het is prettig als u hierover contact opneemt met de mentor, afdelingsleider of directeur. Samen kunt u dan een oplossing vinden. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u altijd een klacht indienen. Hiervoor is een klachtenregeling beschikbaar.
De lessen op Leerpark Arnhem voor het vmbo en mbo duren 50 minuten. Voor de Praktijkschool is dit 45 minuten. In de lessentabel ziet u hoeveel lessen er per vak of leergebied staan ingeroosterd.
De overheid stelt terecht dat scholen de vastgestelde onderwijstijd moeten realiseren. Wij nemen meer onderwijstijd op in de planning dan de overheid ons voorschrijft. Zo zorgen we ervoor dat we lesuitval door bijvoorbeeld vergaderingen compenseren. Bij ziekte of calamiteiten is er vervanging. Soms zijn er in plaats van lessen andere leeractiviteiten.
Het vakantierooster en de vrije dagen vindt u op www.leerpark-arnhem.nl.
Buiten de vastgestelde vrije dagen kunnen leerlingen geen verlof krijgen. Dat staat in de Leerplichtwet. Leerlingen moeten de school bezoeken als er volgens hun rooster onderwijs wordt gegeven en mogen dus nooit zomaar van school wegblijven. U bent hiervoor verantwoordelijk. In uitzonderlijke gevallen kan bijzonder verlof worden verleend voor een of meer vrije dagen. Daarvoor moet u vooraf schriftelijk toestemming vragen via een aanvraagformulier bijzonder verlof.
Het komt voor dat leerlingen niet aanwezig zijn. Hoe we hiermee omgaan staat in ons verzuimbeleid. De strekking daarvan is dat wij ongeoorloofd verzuim melden bij de leerplichtambtenaar.
Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis en op onze school veilig voelen. Dat betekent iets voor hoe we met elkaar omgaan.
Hoe we de veiligheid op school organiseren, leest u in ons Schoolveiligheidsplan. In ieder geval zijn respect, veiligheid en vertrouwen zichtbaar en voelbaar in onze dagelijkse omgang. Ook in de manier waarop we de school georganiseerd hebben, richten we ons op veiligheid en een vertrouwd gevoel. Zo werken we in herkenbare kleine eenheden: als één team. Leraren kennen leerlingen. Leerlingen weten bij wie zij moeten zijn met hun vragen. Daarnaast hebben we regelmatig contact met de gebiedsagent. Aan het begin van het schooljaar stellen we de gebiedsagent aan de leerlingen voor. En er is op school een veiligheidsmedewerker. Deze betrekken wij bij alle zaken waar sprake is van een vermoeden van strafbare feiten en bij zaken waar leerlingen of medewerkers zich niet veilig voelen.
Pesten tolereren we niet. Daarom gebruiken we een pestprotocol. Hierin staat duidelijk wat we doen bij pesten en hoe we het pesten zoveel mogelijk voorkomen. Op schoolniveau is de directeur als antipestcoördinator verantwoordelijk voor de uitvoering van het anti-pestbeleid.
Ook kunnen zowel leerlingen als ouders een beroep doen op een vertrouwenspersoon. Het aanspreekpunt bij pesten is de afdelingsleider. Daarnaast coördineert deze persoon het pestprotocol en behartigt hij of zij de belangen in het kader van pesten.
Er zijn drie contactpersonen ongewenst gedrag: dhr. J. van der Gaast en dhr. W. Visser. Bij hen kunnen leerlingen terecht met een klacht over seksueel misbruik, geweld of discriminatie. De contactpersoon ongewenst gedrag helpt en kan de leerling verwijzen naar hulpverlening in of buiten de school. Als een leerling melding maakt van seksueel misbruik, is de vertrouwenspersoon wettelijk verplicht dit officieel te melden bij de centrale directie. De externe vertrouwenspersoon is Chiene Hulst.
Tijdens schoolactiviteiten worden soms foto’s of video-opnamen gemaakt. Daarbij kan het gaan om ‘lossere’ activiteiten als werkweken, schoolfeesten of sportdagen, maar ook om lessituaties, excursies en projecten.
Deze foto’s geven vaak een goede indruk van de sfeer en de activiteiten van de school en daarom willen wij ze graag gebruiken op de website en de sociale media. Daarnaast worden er ook foto’s of video-opnamen gemaakt die we willen publiceren in bijvoorbeeld de nieuwsbrieven van de school voor de ouders, de Schoolkeuzegids Arnhem, brochures of andere publicaties.
De publicatie van deze beelden valt onder de nieuwe Europese privacywet. Daarvoor moeten wij van tevoren toestemming aan de ouders vragen of aan de leerling als hij of zij 16 jaar of ouder is. Wij versturen aan het begin van het schooljaar formulieren waarin ouders of leerlingen kunnen aangeven of zij hiervoor toestemming geven. Zonder schriftelijke toestemming mogen wij de beelden niet gebruiken. De toestemming kan op elk moment ook weer ingetrokken worden.
Ander beeldmateriaal dat wij verzamelen is: Foto-series die gemaakt zijn op bijv. de diploma-uitreiking; deze worden altijd afgeschermd geplaatst. Een bijzondere categorie zijn opnamen die in het kader van professionalisering van leraren worden gemaakt tijdens lessituaties. Deze worden uitsluitend gebruikt voor nabespreking met de leraar en daarna vernietigd. Voor al deze soorten beeldmateriaal kunt u op het formulier aangeven of u toestemming geeft voor publicatie of het beschikbaar stellen hiervan.
Praktische informatie over de dagelijkse gang van zaken staat op de informatiekaart.
De fietsenstalling is voorzien van fietsenrekken en hier is cameratoezicht. Parkeren van fiets of brommer is voor eigen risico. Bij schade of diefstal is de school niet aansprakelijk.
Aan het begin van het jaar kan iedere leerling een kluisje krijgen. De kosten daarvoor brengen we jaarlijks in rekening. De kluisjes zijn voorzien van cijfersloten die elk jaar gewijzigd worden. Het is heel belangrijk dat leerlingen hun cijfercombinatie geheimhouden. De school is niet aansprakelijk als er iets uit het kluisje is verdwenen. Jaarlijks kunnen kluisjes preventief gecontroleerd worden. Bij het vermoeden van diefstal en andere overtredingen mag de schoolleiding de kluisjes openen.
Leerlingen kunnen ook gebruikmaken van de haken. Het is volledig voor eigen risico om jassen of persoonlijke voorwerpen aan de beschikbare haken op te hangen. Slim dus om geen dure dingen mee naar school te nemen. De school is niet aansprakelijk voor vermissing of beschadiging van eigendommen.
Leerpark Arnhem is een rookvrije school. Roken is dus verboden op het schoolterrein. Leerlingen van de onderbouw mogen het schoolterrein niet verlaten en daarbuiten dus ook niet roken. Leerlingen uit de bovenbouw en het MBO mogen uit het zicht van de school roken. Ook medewerkers mogen niet in het zicht van de school roken. Maar ook ouders vragen wij dringend om niet op het schoolterrein of voor de ingang van de school te roken.
In de aula kunnen leerlingen eten en drinken uit de automaten kopen. In de pauzes is het winkeltje geopend voor de verkoop van melkproducten en een vers gemaakt gezond broodje.
Gevonden voorwerpen kunnen leerlingen inleveren bij de conciërge. Zijn leerlingen iets kwijt, dan kunnen ze daar terecht.
Schoolpersoneel krijgt regelmatig te maken met leerlingen die aangeven klachten te hebben over hun gezondheid. Een personeelslid van de school is niet deskundig om een diagnose te stellen en een eventuele actie blijft dan ook bij het - op verzoek- verstrekken van bijvoorbeeld paracetamol. Een enkele keer verzoeken ouders om door een arts voorgeschreven medicijnen toe te dienen of een medische handeling te verrichten.
Aangezien het schoolpersoneel zich dan begeeft op een terrein waarvoor zij niet gekwalificeerd is en niet over de vereiste bekwaamheid beschikt, kan de school deze verantwoordelijkheid niet aanvaarden. Ouders en kinderen zijn altijd zelf verantwoordelijk voor het (tijdig) toedienen van medicatie. Dit neemt uiteraard niet weg dat personeelsleden handelend optreden in noodsituaties. Daarvoor zijn op elke school bedrijfshulpverleners aanwezig en is een aantal EHBO'ers opgeleid.
Telefonisch contact
Wilt u telefonisch contact met een van onze leraren of andere medewerkers? Onze school is bereikbaar op (026) 362 91 52. Als het mogelijk is, verbinden wij u meteen door. Anders wordt u zo snel mogelijk teruggebeld.
Leerpark Arnhem
IJssellaan 89
6826 DM Arnhem
T (026) 362 91 52
algemeen@leerpark-arnhem.nl
Directeur
Mevrouw G.G.L. Kersten
Afdelingsleiders
De heer M.W. (Maarten) Koopman, afdelingsleider praktijkschool
De heer A. (Albert) Hendriks, interim afdelingsleider vmbo onderbouw
De heer T.C.G. (Tom) Thorpe, afdelingsleider vmbo bovenbouw en mbo
De heer M.K. (Martin) Hunziker, afdelingsleider vrijeschool
Contactpersonen ongewenst gedrag
De heer W. Visser (w.visser@leerpark-arnhem.nl)
[Vacature]
Veiligheidscoördinator
De heer B. Verstegen, b.verstegen@leerpark-arnhem.nl
Ondersteuningscoördinatoren
Mevrouw A.J.M. Beers, A.Beers@leerpark-arnhem.nl
Mevrouw S. de Krijger, S.dekrijger@leerpark-arnhem.nl
Mevrouw E. Puts, E.Puts@leerpark-arnhem.nl
Ouderraad
Nog niet bekend.
Stichting Christelijke Onderwijsgroep Vallei & Gelderland-Midden
Postbus 78, 6710 BB Ede
Arentheem Scholengroep centrale directie en administratie
Kramersgildeplein 3 (bezoekadres)
Postbus 2019
6802 CA Arnhem
T (026) 443 21 13
www.arentheem.nl
Thomas a Kempislaan 25
6822 LR Arnhem
T (026) 445 24 47
Reigerstraat 25
6883 ER Velp
T (026) 363 38 36
Inspectie van het Onderwijs
T 1400
info@owinsp.nl
www.onderwijsinspectie.nl
Meldpunt vertrouwensinspecteurs
T (0900) 1112 3 111
Medezeggenschapsraad Arentheem Scholengroep
T.a.v. de secretaris
Postbus 2019
6802 CA Arnhem
T (026) 443 21 13
Personeelsvertegenwoordiger vanuit Leerpark Arnhem
De heer J. (Jan) van der Gaast
De heer S. (Sjoerd) Booij
Oudervertegenwoordiger vanuit Leerpark Arnhem
Mevrouw M. Gerritsen.
Leerlingvertegenwoordiger vanuit Leerpark Arnhem: Nog niet bekend